:: دوره 14، شماره 3 - ( مرداد-شهریور 1400 ) ::
جلد 14 شماره 3 صفحات 139-150 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی اثربخشی بازی رایانه‌ای آموزشی تولیدشده بر درگیری تحصیلی دانش آموزان پسر پایه اول دوره متوسطه دوم شهر تهران
میلاد آقورن لوئی 1، خدیجه علی آبادی2 ، سعید پور روستائی اردکانی2
1- دانشگاه علامه طباطبائی ، m.aghveranluei@gmail.com
2- دانشگاه علامه طباطبائی
چکیده:   (391 مشاهده)
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی بازی رایانه‌ای آموزشی تولیدشده بر درگیری تحصیلی دانش آموزان پسر پایه اول دوره دوم متوسطه تهران انجام شده است.
روش‌ها: این مطالعه با توجه به اهداف و فرضیه‌ها از نوع طرح‌های آزمایشی بین گروهی با پیش‌آزمون و پس‌آزمون همراه با گروه کنترل است و با توجه به شیوه جمع‌آوری داده‌ها از نوع نیمه آزمایشی است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش آموزان پسر پایه اول دوره متوسطه دوم شهر تهران که در سال تحصیلی ۹۶-۹۷ در حال تحصیل بودند تشکیل می‌دهد. با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند یک مدرسه در منطقه ۲ تهران به‌عنوان نمونه انتخاب شده و۵۰ نفر در دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. جهت جمع‌آوری داده‌های موردنیاز از پرسشنامه درگیری تحصیلی استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس تک متغیری و چند متغیری نشان داد سطح معناداری کوچک‌تر از 01/0 است (01/0> p). بدین ترتیب فرض صفر آماری رد و مشخص گردید که بین دانش آموزان در دو گروه آزمایش و کنترل، در نمرات مربوط به درگیری تحصیلی و مؤلفه‌های آن در پس‌آزمون تفاوت معناداری وجود دارد.
نتیجه‌گیری: مطابق با نتایج حاصل از پژوهش حاضر می‌توان نتیجه گرفت که بازی رایانه آموزشی تولیدشده بر متغیر درگیری تحصیلی و مؤلفه‌های آن مؤثر بوده و موجب افزایش آن شده است.
واژه‌های کلیدی: آموزش، بازی رایانه‌ای آموزشی، درگیری تحصیلی
متن کامل [PDF 695 kb]   (170 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: کارکرد تکنولوژی در آموزش علوم پزشکی
دریافت: 1397/10/23 | پذیرش: 1397/11/3 | انتشار: 1400/4/10


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 14، شماره 3 - ( مرداد-شهریور 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها