ساختار عاملی پرسشنامه سرقت علمی در پایان نامهها از دیدگاه اساتید
|
مجید فرهیان 1، فرشاد پرهام نیا2 ، فرناز آورزمانی2 |
1- دانشگاه آزاد اسلامی ، majid.farahian@gmail.com 2- دانشگاه آزاد اسلامی |
|
چکیده: (722 مشاهده) |
- سرقت علمی به پدیدهای رایج در پایاننامههای مقطع تحصیلات تکمیلی تبدیل شده است و این امر موجب نگرانی مسئولین آموزشی و پژوهشی گردیده است. جهت جلوگیری از این امر باید ابتدا عوامل تأثیرگذار بر سرقت علمی را شناخت و ابزاری جهت بررسی علل و عوامل آن تدوین کرد. از این رو پژوهش با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی به منظور ساختار عاملی پرسشنامه سرقت علمی در پایاننامهها از دیدگاه اساتید انجام شد.
روش کار: این مطالعه از نوع کاربردی و به شیوه پیمایشی-تحلیلی است. جامعه آماری 291 نفر از اساتید دانشگاههای ایران بدون در نظر گرفتن نوع دانشگاه به صورت نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامهی محقق ساخته با 34 سوال بر اساس طیف لیکرت دارای 5 گزینه از خیلی کم تا خیلی زیاد و نمرهگذاری از 1 تا 5 بود. تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی و با استفاده از نرم افزار SPSS 21 انجام شد.
یافتهها: یافتهها نشان داد، در مجموع 39/68 درصد از واریانس را ده مؤلفه تبیین میکنند. عامل پژوهشی 48/20 درصد، عامل فرهنگی با 73/8 درصد، و عامل آموزشی با 29/7 درصد از کل واریانس را به خود اختصاص داد. دیگر عوامل به ترتیب شامل محیط اجتماعی، محیط اقتصادی، عامل انگیزه، عامل خلاقیت، عامل خودباوری، عامل فناوری اطلاعات و عامل ضعف قوانین میباشند.
نتیجهگیری: نتایج این پژوهش بیانگر آن است که الگوی ده عاملی همسانی قابل قبولی با دادهها دارد و از مطلوبیت مناسبی برای اساتید دانشگاههای ایران برخورداراست. در ضمن ضرایب آلفای کرونباخ حاکی از پایایی نتایج بدست آمده است. بنایراین میتوان از این پرسشنامه به عنوان ابزاری در جهت گردآوری نظرات اساتید در خصوص سرقت علمی استفاده کرد. |
|
واژههای کلیدی: سرقت علمی، پایاننامهها، نگرش، اساتید دانشگاههای ایران |
|
متن کامل [PDF 676 kb]
(445 دریافت)
|
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل |
موضوع مقاله:
سایر موضوعات دریافت: 1397/10/24 | پذیرش: 1397/12/21 | انتشار: 1402/7/10
|
|
|
|