[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 14، شماره 6 - ( بهمن-اسفند 1400 ) ::
جلد 14 شماره 6 صفحات 361-352 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر مداخله آموزشی-درمانی با رویکرد آدلری بر ارتقاء ابعاد سرمایه روانشناختی دانشجویان
اله نظر علی صوفی 1، احمد میرگل2
1- پردیس رسالت ، alisofi230@gmail.com
2- دانشگاه پیام نور
چکیده:   (1643 مشاهده)
مقدمه: برخورداری دانشجویان از سرمایه روانشناختی با پیامدهای مثبت زیادی همراه است. سرمایه روانشناختی،  عاملی مهم در کاهش فرسودگی تحصیلی و اهمال کاری دانشجویان و نیز افزایش اشتیاق تحصیلی به شمار می رود. هدف پژوهش حاضر، تاثیر مداخله آموزشی-درمانی با رویکرد آدلری بر ارتقاء ابعاد سرمایه روانشناختی(شامل امیدواری، خوش بینی، تاب آوری و خودکارآمدی) در دانشجویان بود.
روش ها: پژوهش حاضر، از نوع نیمه آزمایشی با طرح  ‌‌پیش آزمون ‌-‌ پس آزمون و گروه کنترل با پیگیری یک ماهه ‌بود.. به منظور انجام پژوهش، از بین کلیه دانشجو-معلمان دانشگاه فرهنگیان، پردیس دخترانه رسالت شهر زاهدان در  سال تحصیلی98- 97 که در پرسشنامه سرمایه روان شناختی لوتانز(2007) نمرات پایینی گرفته بودند، نمونه ای هدفمند به حجم 30 نفر انتخاب و  به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هر کدام 15 نفر) جاگماری شدند. آزمودنی های گروه آزمایش به ‌مدت ‌‌10 جلسه‌‌90 دقیقه‌ای‌  تحت  مداخله آموزشی-درمانی بر اساس رویکرد آدلر-درایکورس-شوناکر  قرار گرفتند و‌ گروه کنترل در این مدت هیچ آموزشی دریافت نکرد. پس از ‌اتمام ‌جلسات آموزش، آزمودنی های هر دو گروه آزمایش و کنترل در معرض ‌پس آزمون ‌و‌ یک‌ ماه‌ بعد‌، ‌تحت آزمون ‌پیگیری‌  قرار گرفتند. . برای تجزیه و تحلیل داده‌ها  از  آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره(مانکوا)  و تک متغیره(آنکوا) با استفاده از  نرم افزار SPSS_23  استفاده شد.
یافته ها: نتایج نشان‌ داد که میانگین ‌نمره‌های ابعاد سرمایه روانشناختی شامل امیدواری، خوش بینی، تاب آوری و خودکارآمدی در‌ گروه‌ آزمایش‌ در‌ مراحل پس‌آزمون ‌و پیگیری‌ در ‌قیاس ‌با‌ گروه‌ کنترل به طور معناداری‌ افزایش‌یافته ‌است که نشان‌دهنده بهبود سرمایه روانشناختی در گروه آزمایش تحت مداخله آموزشی بود.
نتیجه گیری: بر اساس یافته ها می توان نتیجه گرفت که مداخله آموزشی-درمانی با رویکرد آدلر- درایکورس- شوناکر می تواند در بهبود سرمایه روان شناختی دانشجویان موثر باشد.
واژه‌های کلیدی: مداخله آموزشی- درمانی، رویکرد آدلری، سرمایه روانشناختی، دانشجویان، دانشگاه
متن کامل [PDF 1231 kb]   (515 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: نظریه­‌های یادگیری و آموزش در علوم پزشکی
دریافت: 1397/10/26 | پذیرش: 1398/1/24 | انتشار: 1400/11/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Alisofi A N, Mirgol A. The effect of educational-therapeutic intervention with Adlerian approach on improving the dimensions of students’ psychological capital. Educ Strategy Med Sci 2022; 14 (6) :352-361
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1911-fa.html

علی صوفی اله نظر، میرگل احمد. تاثیر مداخله آموزشی-درمانی با رویکرد آدلری بر ارتقاء ابعاد سرمایه روانشناختی دانشجویان. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1400; 14 (6) :352-361

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1911-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 14، شماره 6 - ( بهمن-اسفند 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645