:: دوره 12، شماره 5 - ( آذر-دی 1398 ) ::
جلد 12 شماره 5 صفحات 150-143 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش هوش موفق بر اضطراب امتحان دانش آموزان دختر
بهروز هاشمی1 ، احمد غضنفری 2، طیبه شریفی3 ، رضا احمدی3
1- گروه روانشناسی تربیتی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد، ایران.
2- گروه روانشناسی واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد، ایران. ، aghazan5@yahoo.com
3- گروه روانشناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد، ایران.
چکیده:   (3212 مشاهده)
مقدمه: هوش موفق، مجموعه‌ای از توانایی‌های مورد نیاز برای موفقیت در زندگی است که برای انتخاب و سازگاری و تغییر محیط به‌منظور رسیدن به اهداف خود کمک می‌کند. هدف این پژوهش تعیین اثربخشی آموزش هوش موفق بر اضطراب امتحان دانش‌آموزان دختر متوسطه دوم بود.
روش: دراین تحقیق، از طرح پیش‌آزمون - پس‌آزمون و گروه کنترل استفاده شده است. جامعه این پژوهش کلیه دانش‌آموزان مقطع متوسطه دوم دختر شهر شهرکرد درسال تحصیلی 98-97 بود. از روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌ای 50 دانش‌آموز انتخاب و به‌صورت تصادفی به دو گروه 25 نفری به‌عنوان گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایش، مورد آموزش بسته آموزشی هوش موفق قرار گرفت. هر دو گروه در پیش‌آزمون و پس‌آزمون به‌وسیله پرسشنامه اضطراب امتحان ابوالقاسمی و همکاران موردسنجش قرار گرفتند. داده‌ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 19 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته‌ها: نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده‌ها با روش تحلیل کوواریانس نشان دادکه آموزش هوش موفق بر اضطراب امتحان دانش آموزان دخترمتوسطه دوم شهر شهرکرد به طور معنا داری مؤثر می‌باشد. (p<0/001).
نتیجه گیری: این پژوهش مجریان آموزش‌ و پرورش را به این نکته رهنمون می‌سازد که آموزش و تدریس بر اساس این رویکرد در مدارس باعث کاهش اضطراب امتحان می‌شود.
واژه‌های کلیدی: هوش موفق، اضطراب امتحان، دانش آموز
متن کامل [PDF 291 kb]   (914 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سایر موضوعات
دریافت: 1397/11/9 | پذیرش: 1398/2/8 | انتشار: 1398/9/10


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 5 - ( آذر-دی 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها