1- گروه روانشناسی تربیتی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد، ایران. 2- گروه روانشناسی واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد، ایران. ، aghazan5@yahoo.com 3- گروه روانشناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد، ایران.
چکیده: (3212 مشاهده)
مقدمه: هوش موفق، مجموعهای از تواناییهای مورد نیاز برای موفقیت در زندگی است که برای انتخاب و سازگاری و تغییر محیط بهمنظور رسیدن به اهداف خود کمک میکند.هدف این پژوهش تعیین اثربخشی آموزش هوش موفق بر اضطراب امتحان دانشآموزان دختر متوسطه دوم بود. روش: دراین تحقیق، از طرح پیشآزمون - پسآزمون و گروه کنترل استفاده شده است. جامعه این پژوهش کلیه دانشآموزان مقطع متوسطه دوم دختر شهر شهرکرد درسال تحصیلی 98-97 بود. از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای 50 دانشآموز انتخاب و بهصورت تصادفی به دو گروه 25 نفری بهعنوان گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایش، مورد آموزش بسته آموزشی هوش موفق قرار گرفت. هر دو گروه در پیشآزمون و پسآزمون بهوسیله پرسشنامه اضطراب امتحان ابوالقاسمی و همکاران موردسنجش قرار گرفتند. دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 19 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دادههابا روش تحلیل کوواریانس نشان دادکه آموزش هوش موفق بر اضطراب امتحان دانش آموزان دخترمتوسطه دوم شهر شهرکرد به طور معنا داری مؤثر میباشد. (p<0/001). نتیجه گیری: این پژوهش مجریان آموزش و پرورش را به این نکته رهنمون میسازد که آموزش و تدریس بر اساس این رویکرد در مدارس باعث کاهش اضطراب امتحان میشود.