طراحی و تبیین مدل ساختاری نقش میانجیگری تنیدگی تحصیلی در رابطه کمالگرایی با سبکهای مقابله با استرس
|
محبوبه شیروانی ، امان الله سلطانی 1، ویدا رضوی ، علیرضا منظری |
1- ، soltanimani@yahoo.com |
|
چکیده: (2649 مشاهده) |
مقدمه: این پژوهش با هدف طراحی مدلی ساختاری برای تبیین نقش میانجیگری تنیدگی تحصیلی در رابطه کیفیت زندگی و کمالگرایی با سبکهای مقابله با استرس در دانشآموزان انجام شد.
روش ها: طرح پژوهش از نوع همبستگی بود. جامعهی آماری پژوهش را کلیه دانشآموزان دورهی متوسطه شهر کرمان درسال تحصیلی٩٧-١٣٩۶ تشکیل داد. با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای ٣۶٧ دانشآموز انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای سبکهای مقابله با استرس"CISS" (اندلر و پارکر ، 1990)، تنیدگی تحصیلی ESSA (2011)، کمالگرایی FMPS (فراست، 1990) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمارههای توصیفی و مدلسازی معادلات ساختاری(SEM) استفاده شد.
یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که کمالگرایی به صورت مستقیم و غیر مستقیم با میانجیگری تنیدگی تحصیلی، با سبکهای مقابلهای رابطه معناداری دارد. همچنین 84/0 از اثر کمالگرایی بر سبکهای مقابله با استرس از طریق غیر مستقیم توسط متغیر میانجی تنیدگی تحصیلی تبیین میشود (01/0> p).
نتیجه گیری: براساس نتایج پژوهش کمالگرایی و تنیدگی تحصیلی نقش بسیار مهمی در سبکهای مقابله با استرس دانش آموزان ایفا میکنند و نیاز است در آموزش و پرورش به این متغیرهای مهم توجه ویژه شود. |
|
واژههای کلیدی: تنیدگی تحصیلی، سبکهای مقابله با استرس، کمالگرایی |
|
متن کامل [PDF 530 kb]
(973 دریافت)
|
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل |
موضوع مقاله:
نظریههای یادگیری و آموزش در علوم پزشکی دریافت: 1397/11/18 | پذیرش: 1398/3/4 | انتشار: 1400/1/10
|
|
|
|