شناسایی مولفه های الگوی مدیریت مشارکتی درکلاس درس علوم پایه نهم مدارس ناحیه یک شهرکرج
|
سیده بتول مولایی روزبهانی 1، عباس عباسپور2 |
1- دانشجوی مقطع دکترای مدیریت آموزشی ، molayi.sb@gmail.com 2- ستاد دانشکده روانشناسی وعلوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی |
|
چکیده: (2445 مشاهده) |
مقدمه: مطالعه حاضر در ارتباط با شناسایی مولفه های الگوی مدیریت مشارکتی درکلاس درس علوم پایه نهم مدارس ناحیه یک شهرکرج انجام شده است . مدیریت مشارکتی درکلاس درس بخش مهمی از فرایند تعلیم و تربیت را تشکیل داده و بر نظام یاددهی-یادگیری سایه افکنده و روند آموختن را تسهیل میکند. پژوهشهای انجام شده در ایران نشان میدهد که مدیریت مشارکتی در کلاس درس نسبت به سایر جنبههای کلاس کمتر مورد توجه قرار گرفته است. هدف اصلی از انجام این پژوهش ترکیبی اکتشافی عبارتست از: شناسایی مولفه های الگوی مدیریت مشارکتی درکلاس درس علوم در پایه نهم مدارس ناحیه یک شهرکرج.
روشها: استخراج مولفه ها از روش ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻣﺤﺘﻮا ﮐﯿﻔﯽ با ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری متشکل از کلیۀ ﻣﻌﻠﻤﺎن علوم (135 نفر) و دانش آموزان (2865 نفر) شاغل به کار و تحصیل در پایه نهم مدارس ناحیه یک شهرکرج در سال تحصیلی 1397-1396 بوده که ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از روش ﻧﻤﻮﻧﻪﮔﻴﺮی ﺗﺼﺎدﻓﻲ 8 کلاس درس در چهار دبیرستان به تعداد 164 ﻧﻔﺮ ازدانش آموزان و ﺗﻌﺪاد 15 نفر از معلمان انتخاب ﺷﺪه است.
یافتهها: یافته های پژوهش حکایت از وجود رابطه مثبت و معنی دار ((p<0/05 بین مدیریت مشارکتی و مولفه های تحلیل، محتوا، دانش آموزان، معلمان، راهبردهای آموزشی، روش های تدریس، ارزشیابی و محیط مدرسه و شرایط کلاس درس دارد.
نتیجهگیری: سنجش واندازه گیری پژوهش از اعتبار (درونی) مناسب وقابل قبولی برخوردار بوده ، و،نتیجه پژوهش ضمن تایید فرضیه اصلی ،نشان داد که مدیریت مشارکتی میزان تمرکز روی تکالیف را افزایش ووابستگی به معلم را کاهش داده وفرصتهای مناسبی را برای کسب مهارتهای خواندن وتفکر از طریق مشاهده رفتار دیگران را فراهم نموده و ارتباط قوی بین دانش آموزان ایجاد ومهارت گوش دادن را درآنان تقویت می نماید. |
|
واژههای کلیدی: مدیریت مشارکتی، کلاس درس، راهبردهای آموزشی |
|
متن کامل [PDF 349 kb]
(1030 دریافت)
|
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل |
موضوع مقاله:
نظریههای یادگیری و آموزش در علوم پزشکی دریافت: 1397/12/8 | پذیرش: 1398/2/7 | انتشار: 1399/4/10
|
|
|
|