:: دوره 13، شماره 5 - ( آذر-دی 1399 ) ::
جلد 13 شماره 5 صفحات 431-422 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی اثربخشی طراحی مسیرشغلی بر رشد مسیر شغلی و اشتیاق تحصیلی دانشجویان
مرضیه جلالی ، احمد صادقی 1
1- استادیار مشاوره، گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان ، a.sadeghi22@gmail.com
چکیده:   (3103 مشاهده)
مقدمه: از جمله رسالت­های خطیر آموزش عالی، مسولیتی اجتماعی برای ارتقای شناخت در جامعه است، که شامل ابعاد اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی می­باشد. آموزش عالی می­بایست با تربیت نیروی متخصص و آماده­سازی آنان برای ورود به دنیای کار، به ارتقای کیفیت نیروی انسانی بپردازد. هدف اصلی در این پژوهش بررسی اثربخشی طراحی مسیرشغلی بر رشد مسیرشغلی و اشتیاق تحصیلی دانشجویان بود.
روش­کار: این پژوهش نیمه­تجربی با طرح پیش‏آزمون و پس‏آزمون با گروه گواه  بر روی یک نمونه 30 نفری از دانشجویان دانشگاه اصفهان طراحی و اجرا گردید. شرکت کنندگان در گروه آزمایش طی شش جلسه به صورت گروهی تحت آموزش‏ طراحی مسیرشغلی قرار گرفتند. برای جمع‏آوری داده‏ها از پرسشنامه رشد مسیرشغلی(CDI-A-SF) و اشتیاق‏تحصیلی استفاده شد، داده ها به روش تحلیل کواریانس تحلیل شد.
یافته­ ها: نتایج نشان داد، آموزش برنامه طراحی مسیرشغلی در افزایش میزان رشد مسیرشغلی و اشتیاق‏تحصیلی دانشجویان موثر است.
نتیجه­ گیری: با آموزش برنامه طرح­ریزی مسیرشغلی می‏توان امیدوار بود که دانشجویان با اشتیاق بیشتری دوران تحصیل را پشت سربگذارند، در عین حال فرایند مسیرشغلی خود را به صورت مطلوبی طی کرده و در این مسیر با آگاهی از ارزش‏ها، علایق و توانمندی‏های خویش با جرات و شهامت بیشتری اقدام به تصمیم‏گیری‏های شغلی ‏نمایند
واژه‌های کلیدی: طراحی مسیرشغلی، اشتیاق تحصیلی، رشد مسیرشغلی، مدیریت مسیر شغلی، اکتشاف مسیرشغلی
متن کامل [PDF 473 kb]   (1147 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: رویکردهای جدید در طراحی برنامه درسی
دریافت: 1397/12/8 | پذیرش: 1398/3/12 | انتشار: 1399/9/10


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 5 - ( آذر-دی 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها