طراحی الگوی برنامه درسی مبتنی بر مهارتهای زندگی یونسکو و آمادگی جسمانی با رویکرد تلفیقی
|
مریم رجبی ورزنی 1، مجید علی عسگری ، حمید قاسمی |
1- ، M_RAJABI_T@YAHOO.COM |
|
چکیده: (3201 مشاهده) |
مقدمه: پژوهش حاضربا هدف طراحی الگوی آموزش برنامه درسی دوره ابتدایی مبتنی بر آمادگی جسمانی و مهارتهای زندگی یونسکو با رویکرد تلفیقی با استفاده از نظرات اساتید این حوزه و معلمین ابتدایی اجرا شد.
روش ها: نمونه آماری شامل 375 نفر اساتید و معلمین است که نمونه گیری معلمان تصادفی در دسترس و نمونه متخصصان هدفمند، انتخاب شدند. سپس با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته در چهار بخش اهداف، محتوا، فعالیتهای یاددهی و یادگیری و ارزشیابی تدوین شده بود اجرا گردید. پژوهش حاضر در زمره پژوهشهای آمیخته محسوب میشود. در بخش کیفی برای تدوین پرسشنامه ها واهداف برنامه درسی از روشهای تحلیل محتوا، نظرسنجی و مطالعه پیشینههای مربوطه به تدوین پرسشنامه و اهداف پرداخته شد و در بخش کمی نیز با استفاده از کمی کردن دادهها و اطلاعات از شیوههای ساده و پیچیده کمی(مانند تحلیل آماری) شده است. ابزار اندازهگیری، شامل یک پرسشنامه 94 سوالی است که در طیف لیکرت تدوین شده و از لحاظ روایی محتوا به تأیید اساتید فن رسیده و اعتباری بالغ بر 97/0 را به خود اختصاص داده است.
یافتهها: تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS در دو سطح توصیفی و استنباطی انجام شد. در سطح توصیفی از شاخصهای گرایش مرکزی، شاخصهای پراکندگی بهره گرفته شد و در سطح استنباطی از آزمون کولموگروف-اسمرینوف و آزمون ویلکاکسون استفاده شده است.
نتیجهگیری: یافتهها حاکی از این است که اجرای برنامه درسی دوره ابتدایی مبتنی بر آمادگی جسمانی و مهارتهای زندگی یونسکو با رویکرد تلفیقی، در دوره ابتدایی کاربردی بوده و میتواند مورد استفاده قرار گیرد. |
|
واژههای کلیدی: طراحی الگوی آموزشی، برنامه درسی تلفیقی، آموزش ابتدایی، آمادگی جسمانی، مهارتهای زندگی |
|
متن کامل [PDF 518 kb]
(815 دریافت)
|
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل |
موضوع مقاله:
رویکردهای جدید در طراحی برنامه درسی دریافت: 1397/12/14 | پذیرش: 1398/1/25 | انتشار: 1398/3/22
|
|
|
|