مدل یابی هویت تحصیلی بر اساس جهت گیری هدف و نقش واسطه ای ذهن آگاهی
|
فرزانه یوسفی ، زهرا زین الدینی میمند 1، ویدا رضوی نعمت الهی ، امان الله سلطانی |
1- ، vahidi.s@gmail.com |
|
چکیده: (3962 مشاهده) |
چکیده:
هدف: بی تردید یکی از مهمترین اهداف نظامهای آموزشی، پرورش فراگیرانی باانگیزه، هدفمند، پیشرفت گرا و کارآمد است از این رو پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطه گری مؤلفههای ذهن آگاهی در رابطهی بین انواع جهت گیری هدف با هویتهای چهارگانه تحصیلی انجام شد. روش: 216 نفراز دانش آموزان مقطع متوسطه شهرستان نهبندان به روش نمونه گیری خوشهای تصادفی چندمرحلهای؛ انتخاب شدند. شرکت کنندگان پرسش نامه هویت تحصیلی (واس و ایساکسون،2008)؛ جهت گیری هدف(میدگلی و همکاران،1998) و ذهن آگاهی (بائر و همکاران،2010) را تکمیل نمودند. بهمنظور بررسی هدف پژوهش، رابطه متغیرها در قالب یک مدل علی، بررسی و مورد آزمون قرار گرفت. یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که مؤلفه توصیف ذهن آگاهی واسطه بین جهت گیری هدف تسلط و هویت تحصیلی موفق است، مؤلفه مشاهده میتواند به عنوان واسطه بین جهت گیری هدف عملکردی با هویتهای تحصیلی موفق، دیررس و سردرگم و مؤلفه هوشیاری واسطهی بین جهت گیری هدف اجتنابی با هویتهای تحصیلی سردرگم و دیررس است. همچنین جهت گیری هدف تسلط یاب بهطور مستقیم بر مؤلفه توصیف، جهت گیری هدف عملکردی بهصورت مستقیم بر مشاهده و جهت گیری هدف اجتنابی بهصورت مستقیم بر مؤلفههای غیرواکنشی و هوشیاری ذهن آگاهی تأثیر دارد. در بررسی تأثیر مؤلفههای ذهن آگاهی بر هویت تحصیلی نیز مشخص شد که توصیف تنها بر هویت تحصیلی موفق و مؤلفه غیرواکنشی تنها بر هویت تحصیلی زودرس تأثیر داشته است. مؤلفه مشاهده، هویت تحصیلی موفق؛ زودرس و سردرگم را پیش بینی میکند و مؤلفه هوشیاری توانایی تبیین هویت تحصیلی دیررس و سردرگم را دارد. نتیجه گیری: توجه به مولفه های ذهن آگاهی و نوع جهت گیری هدف دانش آموزان به منظور تلاش در جهت شکل گیری هویت تحصیلی موفق در آنان ضروری است.
|
|
واژههای کلیدی: کلیدواژهها: هویت تحصیلی، جهت گیری هدف، ذهن آگاهی، جهت گیری هدف تسلط، هویت تحصیلی موفق. |
|
متن کامل [PDF 1000 kb]
(2011 دریافت)
|
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل |
موضوع مقاله:
نظریههای یادگیری و آموزش در علوم پزشکی دریافت: 1397/12/14 | پذیرش: 1398/3/22 | انتشار: 1398/4/22
|
|
|
|