1- گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز، شیراز، ایران. 2- گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز، شیراز، ایران. ، dr.mtabbodi@yahoo.com
چکیده: (3830 مشاهده)
مقدمه: یکی از اهداف و وظایف مهم نظام آموزش عالی هر کشور پرورش نیروی انسانی متخصص مور دنیاز جامعه است. با وجود تلاشهای دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی تاکنون به علت نامناسب بودن روشها و محتوای آموزش با نیازهای جامعه، دانش آموختگان دانشگاهها از کارایی لازم برای تصدی مشاغل مربوطه برخوردار نیستند. پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر کیفیت تجارب یادگیری و شایستگی تحصیلی در قابلیتهای کارآفرینی دانشجویان انجام شده است. روش: تحقیق حاضر از حیث هدف کاربردی و از حیث ماهیت توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشجویان دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شیراز است که در سال تحصیلی 98-1397 مشغول به تحصیل بودند. برای تعیین حجم نمونه آماری از جدول کرجسی و مورگان (1970) استفاده گردید و تعداد نمونه آماری 295 نفر تعیین گردید. برای انتخاب نمونه آماری پژوهش، با توجه به وجود دانشجویان بخشهای مختلف از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای استفاده گردید. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه های کیفیت تجارب یادگیری نیومن (1990)، شایستگی تحصیلی دی پرنا و الیوت (2000) و قابلیت کارآفرینی زندی (1392) بود. یافته ها: یافتههای پژوهش نشان داد که کیفیت تجارب یادگیری و شایستگی تحصیلی دانشجویان بر قابلیتهای کارآفرینی دانشجویان تاثیر دارد. سایر نتایج بیانگر این بود که از بین مؤلفههای کیفیت تجارب یادگیری، مؤلفههای محتوا، منابع و انعطافپذیری بر روی قابلیتهای کارآفرینی اثر معنیداری داشته ولی مؤلفه روابط بر روی متغیر قابلیت کارآفرینی تاثیر چندانی ندارد. همچنین نتایج دیگر نشان داد که از بین مؤلفههای شایستگی تحصیلی، مؤلفههای خواندن، حساب کردن، دلمشغولی در کلاس، انگیزش تحصیلی و مهارتهای مطالعه بر روی قابلیتهای کارآفرینی اثر معنی داری داشته اما مؤلفه مهارتهای بین فردی و تفکر انتقادی بر روی متغیر قابلیت کارآفرینی تاثیر چندانی ندارد. نتیجه گیری: با توجه به نتایج پژوهش، ضرورت بهبود کیفیت تجارب یادگیری و شایستگی تحصیلی دانشجویان توسط مؤسسات آموزش عالی باید مورد توجه قرار گیرد. در این راستا از آموزش عالی انتظار میرود که ضمن رشد علم و دانش موردنیاز جامعه، نیروهای متخصصی تربیت کند و در بعد بهبود کیفیت تجارب یادگیری به عنوان عامل مؤثری در رشد قابلیت کارآفرینی دانشجویان تاکید و توجه لازم را داشته باشد.
Abdollahi M, Tabodi M. The Effect of Quality of Learning Experiences and Academic Competency of Students on Entrepreneurship Capacity of Master Students of Faculty of Literature and Humanities of Shiraz University. Educ Strategy Med Sci 2019; 12 (5) :51-60 URL: http://edcbmj.ir/article-1-2025-fa.html
عبداللهی معصومه، تعبدی میمنت. تاثیر کیفیت تجارب یادگیری و شایستگی تحصیلی دانشجویان در قابلیتهایکارآفرینی دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شیراز. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1398; 12 (5) :51-60