[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 16، شماره 2 - ( خرداد-تیر 1402 ) ::
جلد 16 شماره 2 صفحات 142-135 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی ادراک دانشجویان علوم پزشکی از ساختار کلاس و ارتباط آن با شیوه‌های یادگیری
فاطمه رحمتی نجارکلائی ، سهراب محمدی پویا1 ، حسن گودرزی2
1- 0000-0003-2581-5401 ، mohammadipouya1393@yahoo.com
2- دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)
چکیده:   (1171 مشاهده)
مقدمه: در دنیای امروز شناسایی ویژگی‌های روانی، عاطفی و تحصیلی دانشجویان برای موفقیت‌های آموزشی و فرایند یاددهی- یادگیری از اهمیت بالایی برخوردار است. از این رو پژوهش حاضر با هدف بررسی ادراک دانشجویان علوم پزشکی از ساختار کلاس: نقش جنسیت، مقطع تحصیلی و ارتباط آن با شیوه‌های یادگیری صورت پذیرفته است.
روش‌ها: روش پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی می‌باشد. جامعه پژوهش را تمامی دانشجویان شاغل به تحصیل در سال 1396- 1395 در دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله (عج) تشکیل می‌دهد که با روش نمونه‌گیری تصادفی صورت پذیرفت. ابزار گردآوری داده ها متشکل از دو پرسشنامه ادراک از ساختار هدفی کلاس و سیاهه سبک‌های یادگیری دیوید کلب می‌باشد.
یافته‌ها: در بین دانشجویان ادراک ساختار هدفی رویکرد- عملکرد در اولویت قرار گرفت. بر اساس جنسیت و مقطع تحصیلی تفاوت معنی‌داری بین ادراک دانشجویان ملاحظه نشد. ساختار تبحری با تجربه عینی رابطه مثبت معنی‌دار، ساختار رویکرد-عملکرد با مفهوم‌سازی انتزاعی و آزمایشگری فعال رابطه مثبت معنی‌دار و همچنین ساختار اجتناب-عملکرد با تجربه عینی، مفهوم‌سازی انتزاعی و آزمایشگری فعال رابطه مثبت معنی‌دار یافت شد.
نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج پژوهش و نقش پررنگ مدرسان و متولیان آموزشی، پیشنهاد می‌شود که ضمن آموزش مدرسان، به آنان تأکید شود که نسبت به اتخاذ روش‌های نوین تدریس همسو با ویژگی‌های فراگیران، با فراهم آوردن زمینه‌های لازم موجبات رشد و گرایش به سمت ادراک از ساختار هدفی تبحری را در ایشان پدید آورند.
واژه‌های کلیدی: ادراک از ساختار کلاس، دانشجویان، شیوه یادگیری.
متن کامل [PDF 466 kb]   (1049 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: پ‍ژوهش در آموزش علوم پزشکی
دریافت: 1397/12/20 | پذیرش: 1398/1/19 | انتشار: 1402/3/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rahmati –Najarkolaei F, Muhammdipouya S, Goodarzi H. Medical student’s perception of the structure of the class and its relation to learning practices. Educ Strategy Med Sci 2023; 16 (2) :135-142
URL: http://edcbmj.ir/article-1-2026-fa.html

رحمتی نجارکلائی فاطمه، محمدی پویا سهراب، گودرزی حسن. بررسی ادراک دانشجویان علوم پزشکی از ساختار کلاس و ارتباط آن با شیوه‌های یادگیری. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1402; 16 (2) :135-142

URL: http://edcbmj.ir/article-1-2026-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 16، شماره 2 - ( خرداد-تیر 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4714