1- 0000-0003-2581-5401 ، mohammadipouya1393@yahoo.com 2- دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)
چکیده: (1171 مشاهده)
مقدمه: در دنیای امروز شناسایی ویژگیهای روانی، عاطفی و تحصیلی دانشجویان برای موفقیتهای آموزشی و فرایند یاددهی- یادگیری از اهمیت بالایی برخوردار است. از این رو پژوهش حاضر با هدف بررسی ادراک دانشجویان علوم پزشکی از ساختار کلاس: نقش جنسیت، مقطع تحصیلی و ارتباط آن با شیوههای یادگیری صورت پذیرفته است. روشها: روش پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی میباشد. جامعه پژوهش را تمامی دانشجویان شاغل به تحصیل در سال 1396- 1395 در دانشگاه علوم پزشکی بقیهالله (عج) تشکیل میدهد که با روش نمونهگیری تصادفی صورت پذیرفت. ابزار گردآوری داده ها متشکل از دو پرسشنامه ادراک از ساختار هدفی کلاس و سیاهه سبکهای یادگیری دیوید کلب میباشد. یافتهها: در بین دانشجویان ادراک ساختار هدفی رویکرد- عملکرد در اولویت قرار گرفت. بر اساس جنسیت و مقطع تحصیلی تفاوت معنیداری بین ادراک دانشجویان ملاحظه نشد. ساختار تبحری با تجربه عینی رابطه مثبت معنیدار، ساختار رویکرد-عملکرد با مفهومسازی انتزاعی و آزمایشگری فعال رابطه مثبت معنیدار و همچنین ساختار اجتناب-عملکرد با تجربه عینی، مفهومسازی انتزاعی و آزمایشگری فعال رابطه مثبت معنیدار یافت شد. نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش و نقش پررنگ مدرسان و متولیان آموزشی، پیشنهاد میشود که ضمن آموزش مدرسان، به آنان تأکید شود که نسبت به اتخاذ روشهای نوین تدریس همسو با ویژگیهای فراگیران، با فراهم آوردن زمینههای لازم موجبات رشد و گرایش به سمت ادراک از ساختار هدفی تبحری را در ایشان پدید آورند.
Rahmati –Najarkolaei F, Muhammdipouya S, Goodarzi H. Medical student’s perception of the structure of the class and its relation to learning practices. Educ Strategy Med Sci 2023; 16 (2) :135-142 URL: http://edcbmj.ir/article-1-2026-fa.html
رحمتی نجارکلائی فاطمه، محمدی پویا سهراب، گودرزی حسن. بررسی ادراک دانشجویان علوم پزشکی از ساختار کلاس و ارتباط آن با شیوههای یادگیری. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1402; 16 (2) :135-142