اثربخشی طرحواره درمانی بر پایستگی تحصیلی و فرسودگی تحصیلی دانشجویان پزشکی
|
عفت آی1 ، ولی مهدینژاد 2، حسین جناآبادی3 |
1- دانشگاه آزاد اسلامی 2- دانشگاه سیستان و بلوچستان ، valmeh1@ped.usb.ac.ir 3- دانشگاه سیستان و بلوچستان |
|
چکیده: (3405 مشاهده) |
زمینه و اهداف: دانشجویان پزشکی به دلیل دشواری درسها و حساسیت شغلی آینده نیازمند پایستگی تحصیلی هستند و گاهی دچار فرسودگی تحصیلی میشوند. در نتیجه هدف این پژوهش تعیین اثربخشی طرحواره درمانی بر پایستگی تحصیلی و فرسودگی تحصیلی دانشجویان پزشکی بود.
روش بررسی: این پژوهش نیمه-تجربی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در سال تحصیلی 97-1396 بودند. نمونه پژوهش 40 نفر بودند که با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و بهطور تصادفی در دو گروه مساوی جایگزین شدند. گروه آزمایش 8 جلسه 90 دقیقهای با روش طرحواره درمانی آموزش دید و گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای پایستگی تحصیلی و فرسودگی تحصیلی استفاده شد. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS-19 با روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری تحلیل شدند.
یافتهها: یافتهها نشان داد که بین گروههای آزمایش و کنترل در متغیرهای پایستگی تحصیلی و فرسودگی تحصیلی تفاوت معناداری وجود داشت. به عبارت دیگر طرحواره درمانی باعث افزایش پایستگی تحصیلی و کاهش فرسودگی تحصیلی دانشجویان پزشکی شد (001/0P<).
نتیجهگیری: نتایج حاکی از اثربخشی طرحواره درمانی در بهبود پایستگی تحصیلی و فرسودگی تحصیلی بود. بنابراین به مشاوران و متخصصان تعلیم و تربیت توصیه میشود که برای افزایش پایستگی تحصیلی و کاهش فرسودگی تحصیلی دانشجویان بهویژه دانشجویان پزشکی از روش طرحواره درمانی استفاده کنند.
|
|
واژههای کلیدی: طرحواره درمانی، پایستگی تحصیلی، فرسودگی تحصیلی، دانشجویان پزشکی |
|
متن کامل [PDF 417 kb]
(1368 دریافت)
|
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل |
موضوع مقاله:
نظریههای یادگیری و آموزش در علوم پزشکی دریافت: 1398/1/29 | پذیرش: 1398/2/23 | انتشار: 1400/3/10
|
|
|
|