:: دوره 16، شماره 4 - ( مهر-آبان 1402 ) ::
جلد 16 شماره 4 صفحات 334-323 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی و اعتباریابی ابزاری برای سنجش کیفیت برنامه درسی دانشگاه‌های کشور
محمد مجتبی زاده
دانشگاه آزاد اسلامی واحد خدابنده ، m.mojtabazadeh@yahoo.com
چکیده:   (566 مشاهده)
مقدمه: در حوزه آموزش عالی، برنامه درسی نقش اساسی در آموزش مؤثر و تغییر آموزشی بازی می‌کند. پژوهش حاضر، با هدف "طراحی و اعتباریابی یک ابزار اندازه‌گیری برای سنجش وضعیت کیفیت برنامه درسی دانشگاه‌های کشور" انجام شد.
روش کار: برای انجام این پژوهش، از روش تحقیق ترکیبی با طرح اکتشافیمدل توسعه ابزار استفاده شد. ابتدا در بخش کیفی پژوهش با استفاده از روش نظریه زمینه‌ای و مصاحبه با 25 نفر از خبرگان آموزش عالی، پرسشنامه‌ای با 14 مقیاس و 107 خرده-مقیاس طراحی شد. سپس، در بخش کمی، پرسشنامه طراحی‌شده در اختیار 180 نفر از خبرگان آموزش عالی کشور قرار گرفت. اعتبار پرسشنامه توسط صاحبنظران تأیید؛ و پایایی آن به وسیله آلفای کرونباخ (994/0) محاسبه شد. در بخش کیفی پژوهش از روش نمونه‌گیری هدفمند غیراحتمالی و در بخش کمی از روش نمونه‌گیری طبقه‌ای تصادفی استفاده شد. برای آزمون این ابزار، از تحلیل تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد.
نتایج: با انجام تحلیل عاملی مرتبه اول، ابزار مزبور با 14 مقیاس و 107 خرده-مقیاس تأئید شد. نتایج تحلیل عاملی تأییدی مرتبه دوم نیز نشان داد که مقیاس‌های احصاءشده دارای بار عاملی کافی جهت پیشبینی ابزار اندازه‌گیری کیفیت برنامه درسی نظام آموزش عالی ایران است. همچنین، تمام شاخص‌های برازش، تأئید شد.
نتیجه‌گیری: نتایج آزمون‌های آماری نشان می‌دهد، مقیاس طراحی‌شده برای سنجش کیفیت برنامه درسی دانشگاه‌های ایران از برازش بسیار مطلوبی برخوردار است.

واژه‌های کلیدی: آموزش عالی، کیفیت برنامه درسی، نظریه زمینه‌ای
متن کامل [PDF 802 kb]   (260 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: رویکردهای جدید در طراحی برنامه درسی
دریافت: 1398/2/7 | پذیرش: 1401/2/30 | انتشار: 1402/7/10


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 16، شماره 4 - ( مهر-آبان 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها