:: دوره 13، شماره 1 - ( فروردین-اردیبهشت 1399 ) ::
جلد 13 شماره 1 صفحات 52-43 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش میانجی انعطاف پذیری شناختی در رابطه بین خوش بینی تحصیلی و سرزندگی تحصیلی دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر زنجان
فاطمه ملایی1 ، مسعود حجازی 2، مجید یوسفی افراشته3 ، ذکرالله مروتی3
1- دانشکده علوم تربیتی دانشگاه آزاد واحد زنجان
2- دانشگاه ازاد زنجان
3- دانشگاه زنجان
چکیده:   (4442 مشاهده)
مقدمه: هدف پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی انعطاف پذیری شناختی در رابطه بین خوش بینی تحصیلی با سرزندگی تحصیلی است.
روشها: بدین منظور از روش توصیفی- همبستگی استفاده شده­است. جامعه پژوهش، دانش‌آموزان دختر دوره دوم متوسطه زنجان در سال تحصیلی97- 1396 بود، که از تعداد 4834 دانش­آموز  به روش نمونه­گیری خوشه­ای چند مرحله­ای نسبتی 400 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. جمع آوری داده‌ها از طریق پرسش­نامه­های سرزندگی تحصیلی، خوش­بینی تحصیلی و انعطاف­پذیری شناختی انجام­گرفت. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از همبستگی پیرسون و تحلیل معادلات ساختاری با نرم افزارهای  LisreL8/88 و  spss 18انجام شد.
یافته‌ها: یافته­های پژوهش حاکی از برازش مدل و تایید کلیه فرضیه­های پژوهش، بجز یک مورد بود. مدل پیشنهادی نشان­ داد خوش­بینی­تحصیلی از طریق میانجی­ انعطاف­پذیری شناختی (بصورت غیرمستقیم) با سرزندگی تحصیلی رابطه مثبت و معنی‌دار دارد (01/0>p). تحلیل همبستگی نشان داد بین خوش­بینی تحصیلی و سرزندگی تحصیلی رابطه مثبت معنی‌دار وجود دارد (05/0>p)، در حالی­که در مدل، رابطه معنی‌داری بین این دو متغیر مشاهده نشد. همچنین بر اساس مدل مشاهده شد که بین خوش­بینی تحصیلی و انعطاف­پذیری شناختی، و نیز بین انعطاف­پذیری شناختی و سرزندگی تحصیلی  رابطه مثبت و معنی دار وجود دارد (05/0>p).
نتیجه‌گیری: یافته­های به دست­آمده بر نقش خوش­بینی تحصیلی در انعطاف­پذیری شناختی دانش­آموزان جهت نیل به سرزندگی تحصیلی تاکید می­کند .یافته­های پژوهش با توجه به شواهد نظری و تجربی به بحث گذاشته شده و پیشنهادهایی بدین منظور ارائه گردیده­است.
واژه‌های کلیدی: سرزندگی تحصیلی، خوش بینی تحصیلی، انعطاف‌پذیری شناختی
متن کامل [PDF 500 kb]   (2098 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سایر موضوعات
دریافت: 1398/2/13 | پذیرش: 1398/3/19 | انتشار: 1399/2/21


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 1 - ( فروردین-اردیبهشت 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها