[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 14، شماره 5 - ( آذر-دی 1400 ) ::
جلد 14 شماره 5 صفحات 275-268 برگشت به فهرست نسخه ها
ارتباط تیپ های شبانه روزی با عملکرد تحصیلی، استرس، اضطراب و افسردگی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گناباد
حبیب شارعی نیا1 ، آرزو قویدل1 ، شمیم پاسندی1 ، نجمه فرزام1 ، مریم رمضانی1 ، سعید عرفان پور1 ، نجمه ابراهیمی 2
1- دانشگاه علوم پزشکی گناباد
2- دانشگاه علوم پزشکی گناباد ، ebrahimi.n67@gmail.com
چکیده:   (2265 مشاهده)
مقدمه: نوع ریتم های شبانه روزی فرد در حفظ سلامتی و همچنین بهبودی از بیماری اهمیت زیادی دارد. در دانشجویان سلامت روانی عامل مهمی در پیشرفت تحصیلی می باشد لذا  هدف از پژوهش حاضر بررسی ارتباط ریتم های شبانه روزی با عملکرد تحصیلی، استرس، اضطراب و افسردگی دانشجویان می باشد.
روش کار: ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ یﮏ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ - مقطعی است که بر روی 322 دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی گناباد در سال1396 انجام شد. ابزارهای مورد استفاده فرم اﻃﻼﻋﺎت دﻣﻮﮔﺮاﻓﯿﮏ، پرسشنامه صبحگاهی-شامگاهی هورن و استنبرگ و پرسشنامه DASS-21 بود. تحلیل داده ها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون های آماری تی مستقل و همبستگی پیرسون با بهره گیری از نرم افزارSPSS  نسخه 16 انجام گرفت.
یافته ها: نتایج نشان داد اکثریت دانشجویان(6/82 درصد) از نظر تیپ شبانه روزی ریتم متعادل داشتند. همچنین اکثر آنان سطح متوسطی از استرس، اضطراب و افسردگی را دارا بودند. نتیجه آزمون همبستگی پیرسون نشان داد بین ریتم­های شبانه روزی با استرس(004/0 P=) و افسردگی (007/0 P=) ارتباط آماری معناداری وجود دارد در حالی که بین ریتم­های شبانه روزی با عملکرد تحصیلی(61/0P=) و اضطراب( 19/0 P=) ارتباط آماری معناداری وجود نداشت.
نتیجه گیری: با توجه به ارتباط بین ریتم­های شبانه روزی با نمره استرس و افسردگی دانشجویان، ضرورت برنامه­ریزی و توجه بیش­تر به برنامه­های آموزشی و فوق برنامه پیشنهاد می­گردد.
واژه‌های کلیدی: تیپ های شبانه روزی، عملکرد تحصیلی، استرس، اضطراب، افسردگی
متن کامل [PDF 472 kb]   (1070 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: پ‍ژوهش در آموزش علوم پزشکی
دریافت: 1398/2/25 | پذیرش: 1399/4/4 | انتشار: 1400/9/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shareinia H, Ghavidel A, Pasandi S, Farzam N, Ramezani M, Erfanpoor S et al . The Relationship Between Circadian Rhythm with Academic Performance, Stress, Anxiety and Depression Among Students of Gonabad University of Medical Sciences. Educ Strategy Med Sci 2021; 14 (5) :268-275
URL: http://edcbmj.ir/article-1-2138-fa.html

شارعی نیا حبیب، قویدل آرزو، پاسندی شمیم، فرزام نجمه، رمضانی مریم، عرفان پور سعید و همکاران.. ارتباط تیپ های شبانه روزی با عملکرد تحصیلی، استرس، اضطراب و افسردگی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گناباد. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1400; 14 (5) :268-275

URL: http://edcbmj.ir/article-1-2138-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 14، شماره 5 - ( آذر-دی 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645