[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 15، شماره 4 - ( مهر-آبان 1401 ) ::
جلد 15 شماره 4 صفحات 388-376 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه راهبردهای خودتنظیمی و اهداف پیشرفت با درگیری تحصیلی و میانجیگری خودناتوان سازی و کمال گرایی
سوران رسولی1 ، حمزه احمدیان 2، هوشنگ جدیدی1 ، مریم اکبری1
1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج
2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج ، Ahmadin@iausdj.ac.ir
چکیده:   (1120 مشاهده)
مقدمه: درگیری تحصیلی دانش آموزان به چالش کشیدن تعریفی است که به عنوان یک ساختار پیچیده تحت تاثیر عوامل متعدد قرار می گیرد. پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه راهبردهای خودتنظیمی و اهداف پیشرفت با درگیری تحصیلی و میانجیگری خودناتوان­سازی و کمال گرایی در دانش آموزان انجام شده است.
روش ها: روش تحقیق از نوع توصیفی - همبستگی به روش مدل­یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش­آموزان پایه­های دهم و یازدهم شهرستان سردشت در سال­تحصیلی 98-1397 به تعداد 1557 نفر بود که تعداد 307 نفر با استفاده از جدول مورگان تعیین و به روش نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای چندمرحله ای انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه­های راهبردهای یادگیری خودتنظیمی پینتریچ و دیگروت، هدف پیشرفت الیوت و مورایاما، درگیری­تحصیلی زرنگ، خود ناتوان سازی جونز و رودوالت و کمال­گرایی فراست استفاده شد که با استفاده از  نرم افزار AMOS با روش تحلیل مدل معادلات ساختاری تجزیه و تحلیل داده­ها انجام شد.
نتایج: مدل فرضی با داده­ها برازش دارد اثر مستقیم راهبردهای خودتنظیمی، هدف پیشرفت تسلط اجتنابی و عملکرد- گرایش بر کمالگرایی معنی دار می باشد. همچنین اثر مستقیم راهبردهای خودتنظیمی، هدف پیشرفت تسلط-گرایش، تسلط-اجتنابی، عملکرد-گرایش و عملکرد-اجتنابی بر خودناتوان سازی معنی دار است. همچنین اثر مستقیم خودناتوان سازی و کمالگرائی بر درگیری تحصیلی نیز معنی دار است. متغیر هدف پیشرفت تسلط- گرایش به طور مستقیم و غیر مستقیم تاثیر معنی داری بر درگیری تحصیلی دارد.
نتیجه گیری: نتایج نشان داد که راهبردهای خودتنظیمی، اهداف پیشرفت با میانجیگری خود ناتوان سازی و کمال گرایی باعث ارتقا درگیری تحصیلی دانش آموزان می‌شوند.
واژه‌های کلیدی: اهداف پیشرفت، خود ناتوان سازی، درگیری تحصیلی، راهبردهای خودتنظیمی، کمال گرایی
متن کامل [PDF 1091 kb]   (1481 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: 1398/3/10 | پذیرش: 1398/4/9 | انتشار: 1401/7/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rasouli S, Ahmadin H, Jadidi H, Akbari M. The Relationship of self-regulation strategies and achievement goals with academic engagement and mediating role of Self-Handicapping and perfectionism. Educ Strategy Med Sci 2022; 15 (4) :376-388
URL: http://edcbmj.ir/article-1-2182-fa.html

رسولی سوران، احمدیان حمزه، جدیدی هوشنگ، اکبری مریم. رابطه راهبردهای خودتنظیمی و اهداف پیشرفت با درگیری تحصیلی و میانجیگری خودناتوان سازی و کمال گرایی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1401; 15 (4) :376-388

URL: http://edcbmj.ir/article-1-2182-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 15، شماره 4 - ( مهر-آبان 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645