:: دوره 13، شماره 3 - ( مرداد-شهریور 1399 ) ::
جلد 13 شماره 3 صفحات 249-240 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه اثر بخشی تکنیک آموزش توجه و آموزش ایمن‌سازی روانی بر اضطراب و نگرانی نوجوانان
زهره هاشمی
دانشگاه مراغه ، zhashemi1320@gmail.com
چکیده:   (2679 مشاهده)
مقدمه: اضطراب و نگرانی عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان نوجوان را تحت تاثیر قرار می دهد. در این راستا روش‌های درمانی مختلفی از جمله ایمن‌سازی روانی و آموزش توجه برای کاهش اضطراب و نگرانی از سوی پژوهشگران پیشنهاد شده است. هدف پژوهش حاضر مقایسه و بررسی اثربخشی این دو روش درمانی بر نگرانی و اضطراب دانش‌آموزان نوجوان استعداد درخشان مراغه بود.
روشها: این پژوهش، یک مطالعۀ نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش را تمامی دانش‌آموزان نوجوان استعداد درخشان شهر مراغه تشکیل دادند. از جامعه مذکور تعداد 45 نفر با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و در سه گروه جایگزین شدند. دو گروه درمانی، درمان‌های فوق را دریافت کردند و برای گردآوری داده‌ها، پرسشنامه‌های نگرانی پنسیلوانیا (میر و همکاران، 1990) و پرسشنامه‌ی اضطراب (بک  و همکاران 1998) را تکمیل کردند. داده‌های پژوهش از طریق تحلیل واریانس چند عاملی در نرم افزار SPSS مورد تجزیه تحلیل قرار گرفتند.
یافته‌ها: نتایج مطالعه نشان داد که هر دو درمان در مقایسه با لیست انتظار، موفق به کاهش علایم دانش‌آموزان(0001/0p<) شد. همچنین نتایج نشان داد تکنیک آموزش توجه در متغیر نگرانی بیشتر از درمان ایمن‌سازی موثر بود.
نتیجه‌گیری: به عنوان نتیجه‌گیری می­توان گفت، هر دو روش آموزش توجه و ایمن‌سازی روانی در کاهش شدت نگرانی اثر بخش بودند و تکنیک آموزش توجه می­تواند به عنوان  یکی از تکنیک‌های موثر در کاهش نگرانی دانش‌آموزان در نظر گرفته شود.
واژه‌های کلیدی: آموزش‌توجه، آموزش ایمن‌سازی روانی، نگرانی، اضطراب.
متن کامل [PDF 446 kb]   (1214 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: 1398/3/26 | پذیرش: 1398/4/5 | انتشار: 1399/6/1


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 3 - ( مرداد-شهریور 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها