بررسی رابطه ی بین سبک های دلبستگی و طرحواره های ناسازگار اولیه با خود ناتوان سازی در دانشجویان
|
علی افشاری |
دانشگاه مراغه ، aliafshari.psy@gmail.com |
|
چکیده: (1634 مشاهده) |
مقدمه: خودناتوان سازی از جمله مکانیسم های دفاعی جهت حفظ اعتماد به نفس هنگام شکست خوردن میباشد. هدف این تحقیق بررسی رابطهی بین سبک های دلبستگی و طرحواره های ناسازگار اولیه با خود ناتوان سازی در دانشجویان دانشگاه مراغه بود.
روش ها: در این پژوهش از روش تحقیق توصیف همبستگی استفاده شد. جامعهی آماری این پژوهش شامل کلیهی دانشجویان دانشگاه مراغه در سال تحصیلی 1397-98 بود. از جامعه مذکور با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای تعداد 300 نفر از دانشجویان به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات ازپرسش نامه های سبک دلبستگی هازن و شیور ، طرحواره های ناسازگار اولیه یانگ و مقیاس خود ناتوان سازی جونز و رودوالت استفاده شد. به منظور تحلیل یافته ها از رگرسیون چند متغیره و ضریب همبستگی پیرسون با استفاده از نرم افزار SPSS 24 استفاده شد.
یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که بین طرحواره های ناسازگار اولیه با خود ناتوان سازی رابطهی معنا داری دارند ( 01/0 P< ) و همچنین از بین سبک های دلبستگی، بین سبک دلبستگی نا ایمن اجتنابی و نا ایمن دوسوگرا با خودناتوان سازی رابطه معناداری وجود دارد ( 01/0 P< ). اما بین سبک دلبستگی ایمن با خود ناتوان سازی رابطه معنادار وجود ندارد.
نتیجه گیری: سبک های دلبستگی نا ایمن و دوسوگرا و طرحواره های ناسازگار اولیه میتوانند منجر به خودناتوان سازی در دانشجویان شوند.
|
|
واژههای کلیدی: سبک های دلبستگی، طرحواره های ناسازگار اولیه، خود ناتوان سازی |
|
متن کامل [PDF 639 kb]
(1408 دریافت)
|
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل |
موضوع مقاله:
تعامل دانشجویان با آموزش دریافت: 1398/4/9 | پذیرش: 1399/10/6 | انتشار: 1401/1/10
|
|
|
|