پیشبینی سرزندگی تحصیلی بر اساس تیپهای شبانهروزی صبحگاهی- شامگاهی با نقش واسطهای انگیزش پیشرفت در دانشجویان پرستاری
|
اصغر جعفری 1، مرضیه اکبری2 |
1- دانشگاه کاشان ، As_Jafari@sbu.ac.ir 2- گروه روان شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران |
|
چکیده: (1055 مشاهده) |
مقدمه: سرزندگی تحصیلی پاسخ مثبت و سازنده انطباقی به مشکلات و چالشهای دوران تحصیل است و تحت تاثیر ویژگی های شخصیتی و عوامل انگیزشی قرار دارد. از این رو پژوهش حاضر با هدف پیشبینی سرزندگی تحصیلی بر اساس تیپهای شبانهروزی صبحگاهی- شامگاهی با نقش واسطهای انگیزش پیشرفت در دانشجویان پرستاری انجام شد.
روشها: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری کلیه دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کاشان در سال تحصیلی 97 - 1396 بودند. طبق جدول کرجسی و مورگان، 181 دانشجو به روش نمونهگیری خوشهای تکمرحلهای انتخاب شدند و پرسشنامههای سرزندگی تحصیلی دهقانیزاده و حسینچاری، تیپهای صبحگاهی- شامگاهی هورن و استبرگ و انگیزش پیشرفت هرمنس را تکمیل کردند. دادهها با استفاده از آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون سلسه مراتبی تحلیل شدند.
یافتهها: تیپهای شبانهروزی صبحگاهی- شامگاهی و انگیزش پیشرفت پیشبینی کننده مثبت و معنیدار سرزندگی تحصیلی هستند (01/0>P ). همچنین انگیزش پیشرفت روی رابطه تیپهای شبانهروزی صبحگاهی- شامگاهی و سرزندگی تحصیلی نقش واسطهای دارد (01/0>P ).
نتیجهگیری: تیپ شخصیتی صبحگاهی با سرزندگی تحصیلی بالا رابطه دارد. تیپهای صبحگاهی- شامگاهی از طریق انگیزش پیشرفت، سرزندگی تحصیلی را بیشتر پیشبینی میکنند. به منظور افزایش سرزندگی تحصیلی دانشجویان پرستاری، پیشنهاد میشود علاوه بر نقش تیپهای صبحگاهی- شامگاهی، زمینه ارتقاء انگیزش پیشرفت نیز فراهم شود. |
|
واژههای کلیدی: سرزندگی تحصیلی، صبحگاهی- شامگاهی، انگیزش، پرستاری |
|
متن کامل [PDF 475 kb]
(1195 دریافت)
|
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل |
موضوع مقاله:
پژوهش در آموزش علوم پزشکی دریافت: 1398/4/15 | پذیرش: 1401/5/10 | انتشار: 1401/5/10
|
|
|
|