:: دوره 14، شماره 1 - ( فروردین-اردیبهشت 1400 ) ::
جلد 14 شماره 1 صفحات 52-43 برگشت به فهرست نسخه ها
تبیین و اولویت سنجی عناصر برنامه درسی علوم تجربی مبتنی بر پرورش خلاقیت در دوره ابتدایی
آناهیتا فرجی1 ، مرجان کیان 2، عفت عباسی3 ، افضل السادات حسینی دهشیری4
1- دانشجو دکتری رشته برنامه ریزی درسی دانشگاه خوارزمی، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه.
2- استادیار گروه مطالعات برنامه درسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران، (نویسنده مسئول). ، Faraji4845@gmail.com
3- استادیار گروه مطالعات برنامه درسی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
4- دانشیار گروه مبانی فلسفی و اجتماعی آموزش و پرورش دانشگاه تهران.
چکیده:   (2773 مشاهده)
مقدمه: خلاقیت و نوآوری یکی از عالی ­ترین و پیچیده ­ترین فعالیت­ های ذهن آدمی است که در تعلیم و تربیت باید به آن توجه نمود. پژوهش حاضر با هدف تبیین و اولویت­سنجی عناصر برنامه درسی علوم تجربی مبتنی بر پرورش خلاقیت در دوره اول ابتدایی انجام یافته است.
روش ها: پژوهش حاضر، با رویکرد کمی و به شیوه توصیفی- پیمایشی به رتبه بندی و اولویت سنجی مولفه ­ها در هریک از عناصر برنامه درسی پرداخته است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه متخصصان برنامه­ ریزی درسی و آموزش علوم تجربیِ دوره ابتدایی در شهر تهران تشکیل دادند که تعداد 100 نفر به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه 40 سوالی محقق ساخته بر اساس مقیاس لیکرت مربوط به برنامه درسی علوم تجربی مبتنی بر پرورش خلاقیت بود که روایی محتوایی آن توسط متخصصان تایید شد و پایایی براساس ضریب آلفای کرونباخ،  81/0 به دست آمد.
یافته ­ها: تبیین و اولویت­ سنجی عناصر برنامه درسی علوم تجربی مبتنی بر پرورش خلاقیت در دوره ابتدایی انجام شد و میانگین واریانس بدست آمده در همه ابعاد بیشتر از 5/0 را نشان داد. بر اساس یافته­ ها، پایه و زیربنا بودن دوره ابتدایی در زمینه پرورش خلاقیت برای دوره­ های بعد به عنوان مهمترین اولویت در حیطه مفروضات، آموزش کاوشگری و حل مساله به عنوان مهمترین مولفه در حیطه اهداف، پرورش قوه تفکر خلاق به عنوان مولفه دارای اولویت در حیطه محتوا، اکتشافی بودن، به عنوان مهمترین مولفه در حیطه یاددهی-یادگیری، و در حیطه ارزشیابی مولفه استفاده از تشویق و تمجید به عنوان عامل دارای اولویت نخست شناخته شدند.
نتیجه­ گیری: نتایج نشان داد که برنامه درسی مبتنی بر پرورش خلاقیت دانش ­آموز محور بوده که شاخص­ های دانش­ آموز محوری در دستور کار قرار گرفته است.
 
واژه‌های کلیدی: برنامه درسی، علوم تجربی، خلاقیت، اولویت‌سنجی.
متن کامل [PDF 453 kb]   (960 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: رویکردهای جدید در طراحی برنامه درسی
دریافت: 1398/4/28 | پذیرش: 1398/5/26 | انتشار: 1400/1/10


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 14، شماره 1 - ( فروردین-اردیبهشت 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها