[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 13، شماره 5 - ( آذر-دی 1399 ) ::
جلد 13 شماره 5 صفحات 545-537 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی مدل آموزش تفکر مبتنی بر نظریه اجتماعی ـ فرهنگی ویگوتسکی و سنجش تاثیر آن بر کاهش پرخاشگری
جمشید حیدری1 ، خدیجه علی آبادی1 ، صغری ابراهیمی قوام 2، علی دلاور1 ، سعید پورروستایی اردکانی1
1- دانشگاه علامه طباطبائی تهران
2- دانشگاه علامه طباطبائی تهران ، Qavam.s2015@gmail.com
چکیده:   (3011 مشاهده)
مقدمه: شیوع رفتارهای پرخاشگرانه به طور مستقیم با سلامت جسم و روان افراد جامعه در ارتباط است. آموزش تفکر می­تواند یک راهبرد موثر برای جلوگیری از بروز رفتارهای پرخاشگرانه در نوجوانان باشد. آموزش تفکر مانند هر نوع آموزشی،نیاز به طراحی دارد. هدف پژوهش حاضر، تدوین مدل طراحی آموزش تفکر مبتنی بر نظریه اجتماعی ـ فرهنگی ویگوتسکی و سنجش تأثیر آن بر کاهش پرخاشگری دانش­ آموزان است.
روش ها: روش پژوهش آمیخته است. در بخش کیفی از روش تحلیل مضمون و زمینه­ یابی و در بخش کمّی از روش آزمایش استفاده شد. در بخش کیفی با تحلیل متون و مصاحبه­ ها، مدل طراحی و برای اعتبارسنجی درونی، تصویر مدل به همراه یک پرسشنامه، برای 15 نفر از متخصصان ارسال،داده­ ها تحلیل و اعتبار درونی مدل تأیید شد.در بخش کمّی 60 نفر از دانش­ آموزان دختر و پسرکه بیشترین نمره پرخاشگری را در آزمون پرخاشگری باس و پری داشتند،در 2 گروه آزمایش و 2 گروه کنترل جایگزین و 9 جلسه 75 دقیقه­ ای به آن‌ها آموزش تفکر داده شد.به گروه­های آزمایش با مدل طراحی‌شده و به گروه­های کنترل با روش­های معمول مدارس،مانند روش پرسش و پاسخ،آموزش تفکر داده شد. پس از آموزش با استفاده از پرسشنامه پرخاشگری، مجدداً پرخاشگری گروه­ها سنجش شد.
یافته­ ها: ابتدا مدل طراحی آموزش تفکر تدوین شد. سپس مدل اجرا و داده­ها با آزمون t مورد تحلیل قرار گرفت. بین­ گروه­های آزمایش و کنترل پسران، تفاوت معناداری دیده نشد. بین گروه­های آزمایش و کنترل دختران با توجه به تفاوت میانگین­ها (266/8 و 800/3)، تفاوت معنی­داری مشاهده شد. بین دو گروه دختران و پسران در کاهش پرخاشگری، اختلاف معناداری مشاهده نشد.
نتیجه­ گیری: درکنار طراحی عمومی آموزش، می­توان به طراحی آموزش در حوزه­های ویژه مانند تفکر نیز پرداخت. مدل آموزش تفکر طراحی، اعتبارسنجی و به کار بسته شد و به کاهش پرخاشگری دانش­ آموزان دختر منجر شد.
واژه‌های کلیدی: طراحی آموزشی، مدل آموزش تفکر، نظریه اجتماعی ـ فرهنگی ویگوتسکی، کاهش پرخاشگری
متن کامل [PDF 563 kb]   (1149 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: 1398/5/5 | پذیرش: 1398/11/2 | انتشار: 1399/9/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

heydari J, aliabadi K, Ebrahimi Qavam S, Delavar A, Pourroostaei Ardakani S. Designing a thinking instruction model based on Vygotsky's sociocultural theory and assessment its impact on reducing aggression. Educ Strategy Med Sci 2020; 13 (5) :537-545
URL: http://edcbmj.ir/article-1-2287-fa.html

حیدری جمشید، علی آبادی خدیجه، ابراهیمی قوام صغری، دلاور علی، پورروستایی اردکانی سعید. طراحی مدل آموزش تفکر مبتنی بر نظریه اجتماعی ـ فرهنگی ویگوتسکی و سنجش تاثیر آن بر کاهش پرخاشگری. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1399; 13 (5) :537-545

URL: http://edcbmj.ir/article-1-2287-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 5 - ( آذر-دی 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645