اثربخشی آموزشهای مبتنی بر کارکردهای اجرایی مغز بر سندرم شناختی- توجهی دانش-آموزان مبتلا به اضطراب اجتماعی
|
زهره هاشمی 1، ساناز عینی2 ، تقی شاهجویی3 |
1- دانشگاه مراغه ، zhashemi1320@gmail.com 2- دانشگاه کردستان 3- دانشگاه تبریز |
|
چکیده: (1125 مشاهده) |
چکیده
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی تکنیکهای مبتنی بر کارکردهای اجرایی مغز بر سندرم شناختی- توجهی دانشآموزان مبتلا به اضطراب اجتماعی انجام شد.
روش ها: جامعه آماری کلیه دانشآموزان پسر دبیرستانی استعداد درخشان در شهر مراغه بود که در سال تحصیلی 96-97 مشغول به تحصیل بودند. نمونه شامل 20 دانش آموز دارای اضطراب اجتماعی بود که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه اضطراب اجتماعیSPIN، مقیاس سندرم شناختی- توجهیCAS, 2009)) و پرسشنامه 30 سوالی فراشناخت برای نوجوانان(MCQ-A,2004) بود. مداخله فراشناختی با تاکید بر کارکردهای اجرایی مغز طی هفت جلسه 45 تا 60 دقیقهای و تکلیف منزل از طریق نرم افزار بهسازی حافظه فعال- روان تجهیز(1389) برای گروه آزمایش انجام شد. دادهها از طریق تحلیل کواریانس چند متغیری صورت گرفت.
نتایج: نتایج بدست آمده نشان داد که بین نمرات پیش آزمون و پس آزمون تفاوت معناداری (05/0p< ) وجود دارد. این نتیجه نشان میدهد که مداخله فراشناختی بر اضطراب اجتماعی دانش آموزان تاثیر معناداری داشته و اضطراب اجتماعی افراد را بهبود بخشیده است.
نتیجه گیری: نتایج نشان داد درمان فراشناختی با تاکید بر کارکردهای اجرایی مغز، سندرم شناختی- توجهی را در دانشآموزان مبتلا به اضطراب اجتماعی کاهش می دهد.
کلمات کلیدی: سندرم شناختی- توجهی، کارکرد اجرایی و اضطراب اجتماعی
|
|
واژههای کلیدی: اثربخشی، درمان فراشناختی، کارکردهای اجرایی مغز، سندرم شناختی- توجهی، اضطراب اجتماعی |
|
متن کامل [PDF 467 kb]
(728 دریافت)
|
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل |
موضوع مقاله:
رویکردهای جدید در طراحی برنامه درسی دریافت: 1398/8/4 | پذیرش: 1400/5/4 | انتشار: 1401/3/10
|
|
|
|