1- دانشگاه مازندران ، Mahdiakbari1362@gmail.com 2- دانشگاه مازندران 3- دانشگاه شهید بهشتی تهران
چکیده: (609 مشاهده)
مقدمه: علیرغم اینکه پیامدهای یادگیری از یک ریشه نظری برخوردار است، مولفههای تشکیلدهنده پیامدهای یادگیری در مطالعات مختلف، متفاوت در نظر گرفته شده است. هدف از مطالعه حاضر، تبیین مفهوم و تعیین مولفههای تشکیلدهنده پیامدهای یادگیری دانشجویان برای دوره کارشناسی است. روشها: این مطالعه از نوع داده بنیاد است. با مطالعه بالغ بر 150 مقاله و گزارش، تعداد 29 منبع منطبق با ملاکها تشخیص داده شدو مولفههای تشکیلدهنده پیامدهای یادگیری دانشجویان استخراج و در مرحله بعد نیز مفاهیم و مولفههای تشکیلدهنده پیامدهای یادگیری با کدگذاری محوری مقولهبندی شدند. همچنین برای کسب اطمینان از مقولهبندی حاضر با روش نمونهگیری هدفمند 41 نفر از متخصصان مسلط به مطالعات حوزه پیامدهای یادگیری دانشجویان در این مطالعه مشارکت داشتند. یافتهها: یافته ها نشان داد 47 مفهوم در مطالعات مختلف برای تعریف عملیاتی پیامدهای یادگیری دانشجویان به کار رفته که تحت سه مقوله یا عامل مقوله بندی شدند. 26 مقوله تحت عامل شماره یک و 14 مقوله تحت عامل شماره دو و 7 مقوله برای عامل شماره سه دستهبندی شدند. برای مقوله های شماره یک، عنوان «شایستگیهای شناختی»، برای مقوله های شماره دو، عنوان «شایستگیهای عاطفی»و برای مقولههای شماره سه نیز عنوان«شایستگیهای مهارتی» قرار داده شد. نتیجه گیری: مولفه های تشکیل دهنده پیامدهای یادگیری دانشجویان دانشگاه را میتوان در سه دسته شایستگیهای شناختی، عاطفی و مهارتی مقولهبندی کرد. در صورت توجه متوازن به شایستگیهای شناختی، عاطفی و مهارتی و برنامهریزی و توجه به تحولات بعد از یادگیری، میتوان انتظار رشد و تربیت دانشآموختگانی با دانش عمیق، با اخلاق حرفهای، نگرش سازنده و با مهارت بالا را داشت.
Akbari M, Naderi H, Fathabadi J, Shokri O. Categorization of Components of Learning Outcomes for University Students (Grounded Theory). Educ Strategy Med Sci 2023; 15 (6) :592-602 URL: http://edcbmj.ir/article-1-2410-fa.html
اکبری مهدی، نادری حبیب اله، فتح ابادی جلیل، شکری امید. مقوله بندی مولفه های پیامدهای یادگیری دانشجویان دانشگاه (نظریه داده بنیاد). دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1401; 15 (6) :592-602