[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 15، شماره 6 - ( بهمن-اسفند 1401 ) ::
جلد 15 شماره 6 صفحات 602-592 برگشت به فهرست نسخه ها
مقوله بندی مولفه های پیامدهای یادگیری دانشجویان دانشگاه (نظریه داده بنیاد)
مهدی اکبری 1، حبیب اله نادری2 ، جلیل فتح ابادی3 ، امید شکری3
1- دانشگاه مازندران ، Mahdiakbari1362@gmail.com
2- دانشگاه مازندران
3- دانشگاه شهید بهشتی تهران
چکیده:   (949 مشاهده)
مقدمه: علی­رغم اینکه پیامدهای یادگیری از یک ریشه نظری برخوردار است، مولفه­های تشکیل­دهنده پیامدهای یادگیری در مطالعات مختلف، متفاوت در نظر گرفته شده است. هدف از مطالعه حاضر، تبیین مفهوم و تعیین مولفه­های تشکیل­دهنده پیامدهای یادگیری دانشجویان برای دوره کارشناسی است.
روش­ها: این مطالعه از نوع داده بنیاد است. با مطالعه بالغ بر 150 مقاله و گزارش، تعداد 29 منبع منطبق با ملاک­ها تشخیص داده شدو مولفه­های تشکیل­دهنده پیامدهای یادگیری دانشجویان استخراج و در مرحله بعد نیز مفاهیم و مولفه­های تشکیل­دهنده پیامدهای یادگیری با کدگذاری محوری مقوله­بندی شدند. همچنین برای کسب اطمینان از مقوله­بندی حاضر با روش نمونه­گیری هدفمند 41 نفر از متخصصان مسلط به مطالعات حوزه پیامدهای یادگیری دانشجویان در این مطالعه مشارکت داشتند.
یافته­ها: یافته ­ها نشان داد 47 مفهوم در مطالعات مختلف برای تعریف عملیاتی پیامدهای یادگیری دانشجویان به کار رفته که تحت سه مقوله یا عامل مقوله ­بندی شدند. 26 مقوله تحت عامل شماره یک و  14 مقوله تحت عامل شماره دو و 7 مقوله برای عامل شماره سه دسته­بندی شدند. برای مقوله­ های شماره یک، عنوان «شایستگی­های شناختی»، برای مقوله­ های شماره دو، عنوان «شایستگی­های عاطفی»و برای مقوله­های شماره سه نیز عنوان«شایستگی­های مهارتی» قرار داده شد.
نتیجه­ گیری: مولفه ­های تشکیل­ دهنده پیامدهای یادگیری دانشجویان دانشگاه را می­توان در سه دسته شایستگی­های شناختی، عاطفی و مهارتی مقوله­بندی کرد. در صورت توجه متوازن به شایستگی­های شناختی، عاطفی و مهارتی  و برنامه­ریزی و توجه به تحولات بعد از یادگیری، می­توان انتظار رشد و تربیت دانش­آموختگانی با دانش عمیق، با اخلاق حرفه­ای، نگرش سازنده و با مهارت بالا را داشت.
 
واژه‌های کلیدی: پیامدهای یادگیری، شایستگی شناختی، شایستگی عاطفی، شایستگی مهارتی، صلاحیت‌ها، شایستگی تحصیلی.
متن کامل [PDF 450 kb]   (1060 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: تعامل دانشجویان با آموزش
دریافت: 1398/8/15 | پذیرش: 1398/11/22 | انتشار: 1401/11/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Akbari M, Naderi H, Fathabadi J, Shokri O. Categorization of Components of Learning Outcomes for University Students (Grounded Theory). Educ Strategy Med Sci 2023; 15 (6) :592-602
URL: http://edcbmj.ir/article-1-2410-fa.html

اکبری مهدی، نادری حبیب اله، فتح ابادی جلیل، شکری امید. مقوله بندی مولفه های پیامدهای یادگیری دانشجویان دانشگاه (نظریه داده بنیاد). دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1401; 15 (6) :592-602

URL: http://edcbmj.ir/article-1-2410-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 15، شماره 6 - ( بهمن-اسفند 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645