واکاوی جهانیشدن آموزش؛ شناسایی ابعاد و وضعیت موجود (مورد مطالعه: دانشگاههای آزاد اسلامی واحد استان مازندارن)
|
سعید زاهد پاشا1 ، کیومرث نیازآذری 2، مریم تقوایی یزدی1 |
1- دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ساری، ایران 2- دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ساری، ایران ، k.niazazari@gmail.com |
|
چکیده: (1903 مشاهده) |
مقدمه: جهانی شدن بارزترین وجه تمایز جهان دیروز و امروز است و شاید هیچ پدیده ای به اندازه جهانی شدن در ابتدای هزاره سوم توجه اندیشمندان،سیاست مداران،اقتصاددانان و متولیان فرهنگی را به خود جلب ننموده است، لذا این پژوهش جهت بررسی ابعاد جهانی شدن آموزش در واحد های دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران انجام شد.
روش کار: پژوهش کاربردی حاضر با روش کمی به بررسی ابعاد جهانیشدن آموزش پرداخته است که جامعۀ آماری آن شامل 760 نفر از اعضاء هیئتعلمی استادیار به بالای دانشگاههای استان مازندران بودند که با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای و طبقهبندی متناسب نسبی 255 نفر بهعنوان حجم نمونه در نظر گرفته شد. بهمنظور گردآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شد. برای بررسی روایی سازه از تحلیل عاملی تائیدی و برای بررسی روایی همگرا از شاخص متوسط واریانس استخراجشده استفاده شد، همچنین بهمنظور بررسی پایایی ابزار سنجش از ضریب آلفای کرونباخ و قابلیت اعتماد ترکیبی استفاده شد. دادههای بهدستآمده از پرسشنامه از طریق نرمافزار SPSS مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: نتایج نشان داد که همه ابعاد جهانی شدن آموزش دارای بار عاملی بالای 5/0 هستند و هفت عامل شناسایی شده از چرخش واریماکس، 237/90 در صد از واریانس کل را تبیین میکنند که از این میزان سهم چندزبانه بودن دانشگاهها (736/38 درصد)، سهم هیئتعلمی توانمند (223/19 درصد)، سهم فناوری نوین (196/11 درصد)، سهم برنامههای درسی نوین (624/6 درصد) ، سهم ارتباط با دیگر دانشگاهها (492/6 درصد)، سهم شرکتی شدن (915/4 درصد) و سهم مدیریت و رهبری (679/1 درصد) میباشد.
نتیجهگیری: نتایج حاصل از یافته های تحقیق نشان داد که، هفت عامل «چندزبانه بودن دانشگاهها، هیئتعلمی توانمند، فناوری نوین، برنامههای درسی نوین، ارتباط با دیگر دانشگاهها ، شرکتی شدن و مدیریت و رهبری» بهعنوان ابعاد جهانیشدن آموزش شناسایی گردید و چندزبانه بودن دانشگاه نسبت به سایر ابعاد وضعیت بدتری دارد. |
|
واژههای کلیدی: جهانیشدن، آموزش عالی، دانشگاههای آزاد، استان مازندران |
|
متن کامل [PDF 690 kb]
(869 دریافت)
|
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل |
موضوع مقاله:
سایر موضوعات دریافت: 1398/8/25 | پذیرش: 1399/5/2 | انتشار: 1400/6/10
|
|
|
|