[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 14، شماره 6 - ( بهمن-اسفند 1400 ) ::
جلد 14 شماره 6 صفحات 404-395 برگشت به فهرست نسخه ها
اثر بخشی برنامه درسی تجربه شده در توسعه شایستگی فرهنگی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز
مریم شفیعی سروستانی 1، مهدی محمدی2 ، الهام جهانی2
1- دانشگاه شیراز ، maryam.shafiei@gmail.com
2- دانشگاه شیراز
چکیده:   (1512 مشاهده)
مقدمه: شایستگی فرهنگی به عنوان جزء اصلی و اساسی از حرفه گرایی، در حوزه علوم پزشکی به دلیل تنوع فرهنگی مراجعین جایگاه منحصر به فرد و ویژه­ای را دارا است. در این راستا هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی برنامه ­درسی تجربه ­شده در توسعه شایستگی فرهنگی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز بوده است. 
روش ها: روش مورد استفاده در این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری در این پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز بوده، که از میان آن­ها با استفاده از نمونه­گیری تصادفی طبقه­ای نسبتی بر حسب دانشکده 366 نفر انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه اثربخشی برنامه درسی تجربه شده محمدی و ملتجی (1391) و پرسشنامه محقق­ساخته شایستگی فرهنگی، بود که پس از محاسبه روایی و پایایی مورد استفاده قرار گرفته شد.
یافته ها: یافته­ها نشان­داد که: 1- کیفیت برنامه درسی تجربه‌شده بالاتر از معیار میانگین و پایین­تر از حد مطلوب می­باشد.2- شایستگی فرهنگی، در سه بعد (آگاهی فرهنگی، دانش فرهنگی و مهارت فرهنگی) بالاتر از معیار میانگین و بعد (مواجهه فرهنگی) پایین­تر از معیار میانگین و همه ابعاد شایستگی فرهنگی پایین­تر از حد مطلوب می­باشند. 3- بین عناصر برنامه درسی تجربه‌شده و شایستگی فرهنگی (آگاهی، دانش و مهارت) رابطه معنی­داری وجود دارد. 4- عناصر برنامه درسی تجربه‌شده (محتوا، تکلیف، کیفیت و هدف)، پیش­بینی کننده معنی­دار و ارزشیابی پیش بینی کننده غیرمعنی دار شایستگی فرهنگی می­باشند.
نتیجه گیری: با توجه به نتایج، می­توان با طراحی برنامه درسی با کیفیت در همه ابعاد و عناصر شرایطی را فراهم کنیم که دانشجویان به بالاترین میزان دانش فرهنگی، آگاهی فرهنگی و مهارت فرهنگی دست یابند و با ارائه تکالیف مناسب و گروهی باعث بهبود عملکرد مواجهه فرهنگی در دانشجویان شد.
واژه‌های کلیدی: فرهنگ، شایستگی فرهنگی، مهارت، برنامه درسی
متن کامل [PDF 1164 kb]   (602 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: طراحی برنامه درسی در علوم پزشکی
دریافت: 1398/9/11 | پذیرش: 1399/3/19 | انتشار: 1400/11/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Maryam Shafiei Sarvestani M S S, mehdi Mohammadi M M, Elham Jahani E J. The Effectiveness of the experienced curriculum in developing of students’ cultural competency in Shiraz University of Medical Sciences. Educ Strategy Med Sci 2022; 14 (6) :395-404
URL: http://edcbmj.ir/article-1-2431-fa.html

شفیعی سروستانی مریم، محمدی مهدی، جهانی الهام. اثر بخشی برنامه درسی تجربه شده در توسعه شایستگی فرهنگی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1400; 14 (6) :395-404

URL: http://edcbmj.ir/article-1-2431-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 14، شماره 6 - ( بهمن-اسفند 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645