1- دانشگاه شیراز ، maryam.shafiei@gmail.com 2- دانشگاه شیراز
چکیده: (1512 مشاهده)
مقدمه: شایستگی فرهنگی به عنوان جزء اصلی و اساسی از حرفه گرایی، در حوزه علوم پزشکی به دلیل تنوع فرهنگی مراجعین جایگاه منحصر به فرد و ویژهای را دارا است. در این راستا هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی برنامه درسی تجربه شده در توسعه شایستگی فرهنگی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز بوده است. روش ها: روش مورد استفاده در این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری در این پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز بوده، که از میان آنها با استفاده از نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبتی بر حسب دانشکده 366 نفر انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه اثربخشی برنامه درسی تجربه شده محمدی و ملتجی (1391) و پرسشنامه محققساخته شایستگی فرهنگی، بود که پس از محاسبه روایی و پایایی مورد استفاده قرار گرفته شد. یافته ها: یافتهها نشانداد که: 1- کیفیت برنامه درسی تجربهشده بالاتر از معیار میانگین و پایینتر از حد مطلوب میباشد.2- شایستگی فرهنگی، در سه بعد (آگاهی فرهنگی، دانش فرهنگی و مهارت فرهنگی) بالاتر از معیار میانگین و بعد (مواجهه فرهنگی) پایینتر از معیار میانگین و همه ابعاد شایستگی فرهنگی پایینتر از حد مطلوب میباشند. 3- بین عناصر برنامه درسی تجربهشده و شایستگی فرهنگی (آگاهی، دانش و مهارت) رابطه معنیداری وجود دارد. 4- عناصر برنامه درسی تجربهشده (محتوا، تکلیف، کیفیت و هدف)، پیشبینی کننده معنیدار و ارزشیابی پیش بینی کننده غیرمعنی دار شایستگی فرهنگی میباشند. نتیجه گیری: با توجه به نتایج، میتوان با طراحی برنامه درسی با کیفیت در همه ابعاد و عناصر شرایطی را فراهم کنیم که دانشجویان به بالاترین میزان دانش فرهنگی، آگاهی فرهنگی و مهارت فرهنگی دست یابند و با ارائه تکالیف مناسب و گروهی باعث بهبود عملکرد مواجهه فرهنگی در دانشجویان شد.
Maryam Shafiei Sarvestani M S S, mehdi Mohammadi M M, Elham Jahani E J. The Effectiveness of the experienced curriculum in developing of students’ cultural competency in Shiraz University of Medical Sciences. Educ Strategy Med Sci 2022; 14 (6) :395-404 URL: http://edcbmj.ir/article-1-2431-fa.html
شفیعی سروستانی مریم، محمدی مهدی، جهانی الهام. اثر بخشی برنامه درسی تجربه شده در توسعه شایستگی فرهنگی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1400; 14 (6) :395-404