مقدمه:آرزوهای شغلی، مشاغل ایدهآلیاند که افراد دوست دارند در آینده به آن دست پیدا کنند و شغل پزشکی، همواره در فهرست آرزوهای کودکان و نوجوانان قرار دارد. هدف از این پژوهش بررسی جایگاه پزشکی در آرزوهای شغلی و علل آن است. روشها:این پژوهش یک مطالعهی کاربردی و مقطعی بود. نمونه مورد مطالعه شامل 120 نفر از دانشآموزان شهر اصفهان بودند که به صورت تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها مصاحبه بود و نتایج آن با استفاده از نرمافزار SPSS مورد تحلیل قرار گرفتند. یافتهها:یافتههای حاصل از مطالعه نشان داد که پزشکی به عنوان یک شغل تخصصی اولین آرزوی شغلی کودکان و نوجوانان بود و پس از آن مهندسی و پلیسی قرار داشت (05/0p<). همچنین، در تعیین آرزوهای شغلی چهار عامل تأثیرگذار اندازه و قدرت، کلیشههای جنسیتی، منزلت شغل و خود درونی برای کودکان و نوجوانان نقش داشت (05/0p<). نتیجهگیری:شغل پزشکی، اولین آرزوی شغلی کودکان و نوجوانان بود. بنظر میرسد آنچه کودکان و نوجوانان آرزو میکنند مطابق معیارهای نظریه گاتفردسون، قسمتی از فرآیند رشدی آنها میباشد. عوامل گوناگونی در قرار گرفتن پزشکی به عنوان بالاترین آرزوی شغلی دخالت دارد. بنابراین، لازم است جهت جلوگیری از هجوم به سمت رشته پزشکی و مشکلات شغلی بعد از فارغالتحصیلی، آرزوهای شغلی را به سوی مشاغل دیگری که دارای ابعاد درونی پزشکی هستند، جهت داد.
samiee F. The Position of Medicine in children & adolescents’ Career Aspirations. Educ Strategy Med Sci 2021; 14 (5) :286-292 URL: http://edcbmj.ir/article-1-2434-fa.html
سمیعی فاطمه. جایگاه شغل پزشکی در آرزوهای شغلی کودکان و نوجوانان. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1400; 14 (5) :286-292