[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 14، شماره 5 - ( آذر-دی 1400 ) ::
جلد 14 شماره 5 صفحات 303-293 برگشت به فهرست نسخه ها
الگوی آموزش مبتنی بر شایستگی در هنرستان‌های فنی‌و‌حرفه ای و کاردانش: نظریه داده‌بنیاد
اقدس نیکوروش 1، نادر سلیمانی2 ، حمید شفیع زاده3 ، امیرحسین محمد داودی4
1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار ، a_nikoo1034@yahoo.com
2- دانشگاه آزاد اسلامی گرمسار
3- دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار
4- دانشگاه آزاد اسلامی ساوه
چکیده:   (2048 مشاهده)
مقدمه: آموزش به عنوان عامل­ اصلی در توسعه­پایدار، همواره مورد تاکید برنامه­ ریزان بوده است و یکی از موفق­ ترین روش­­ها آموزش شایستگی­ محور است، لذا هدف پژوهش حاضر، شناسایی ابعاد و مولفه­ ها و عوامل تاثیر­گذار بر آموزش مبتنی­ بر­شایستگی و طراحی الگوی مناسب هنرستان­های فنی­ و­حرفه­ای و کاردانش است.
روش کار: روش پژوهش از نوع کیفی با رویکرد مبتنی­ بر نظریه داده­ بنیاد می­باشد. بدین­ منظور از نمونه­ گیری هدفمند و مصاحبه­ های عمیق نیمه­ ساختار­یافته با خبرگان­علمی آشنا با موضوع تحقیق استفاده شده است که جمع­ آوری آن در بازه زمانی مهر 1397 تا فروردین 1398 صورت­ گرفته و تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. به منظور تحلیل داده­ها از سیستم کد­گذاری باز، محوری و انتخابی استفاده گردید.
یافته­ها: تحلیل داده­ ها نشان داد که شرایط­ علّی از 4 مقوله اصلی(لزوم کاربردی نمودن آموزش، تربیت نیروی ­انسانی ماهر، اشتغال و تراکم غیر­منطقی داوطلبین در رشته­ های نظری)، پدیده­ اصلی از دو مقوله جنبه­ عینی شایستگی­(دانش و مهارت) و جنبه ذهنی شایستگی (نگرش، بینش، توانایی و انگیزه)، شرایط­ زمینه ­ای از 4 مقوله اصلی حمایت­ها؛ عوامل­ اقتصادی؛ اقدامات آموزش­ و­پرورش؛ عوامل­ فرهنگی؛ شرایط ­مداخله­ گر از3مقوله اصلی و 9 مقوله فرعی شامل توانمند­سازی هنرآموزان؛ عوامل آموزشی؛ اقدامات آموزش ­و پرورش؛ و راهبردها از دو مقوله ­اصلی اقدامات آموزش­ وپرورش و توانمند­سازی(هنرجویان) و پیامدها از دو مقوله اصلی فردی و اجتماعی تشکیل شده ­است.
نتیجه­ گیری: برای آموزش مبتنی­ بر شایستگی باید به عوامل موثر بر آن توجه شود و با یک نگرش­ سیستمی و همه­ جانبه در قالب عوامل و مولفه­ها، شرایط­ علّی، راهبردها، عوامل­زمینه­ ای، شرایط­ محیطی و پیامدها مورد توجه قرار گیرد.
 
واژه‌های کلیدی: آموزش مبتنی بر شایستگی، الگوی شایستگی، نظریه داده بنیاد.
متن کامل [PDF 467 kb]   (1016 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی کيفی | موضوع مقاله: سایر موضوعات
دریافت: 1398/9/16 | پذیرش: 1399/9/22 | انتشار: 1400/9/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nikooravesh A, Solimani N, Shafizadeh H, Mohammad Davoodi A H. Competency-Based Education Pattern in Technical and Vocational Technical Schools: Grounded Theory. Educ Strategy Med Sci 2021; 14 (5) :293-303
URL: http://edcbmj.ir/article-1-2438-fa.html

نیکوروش اقدس، سلیمانی نادر، شفیع زاده حمید، محمد داودی امیرحسین. الگوی آموزش مبتنی بر شایستگی در هنرستان‌های فنی‌و‌حرفه ای و کاردانش: نظریه داده‌بنیاد. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1400; 14 (5) :293-303

URL: http://edcbmj.ir/article-1-2438-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 14، شماره 5 - ( آذر-دی 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645