:: دوره 14، شماره 5 - ( آذر-دی 1400 ) ::
جلد 14 شماره 5 صفحات 312-304 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه اثربخشی روش آموزش معکوس وروش سخنرانی برمسئولیت پذیری دانشجویان
ناهید جوادی1 ، امیر پناه علی 2، مرضیه علیوندی وفا1
1- دانشگاه آزاداسلامی واحدتبریز
2- دانشگاه آزاداسلامی واحدتبریز ، Panahali@iaut.ac.ir
چکیده:   (2213 مشاهده)
مقدمه: مسئولیت پذیری نشانگر الزام وتعهد درونی برای انجام مطلوب فعالیت ها بوده و در فعالیت های یادگیری نقش بسزایی دارد. پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی روش آموزش کلاس معکوس و روش سخنرانی برمسئولیت پذیری دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان انجام شد.
روش بررسی: درراستای هدف پژوهشی ودرقالب طرح آزمایشی بین گروهی،ازجامعه دانشجویان دختردانشگاه فرهنگیان استان آذربایجان شرقی درسال تحصیلی 98-1397 تعداد 60نفر دانشجو در 2 گروه 30 نفره به روش نمونه گیری  خوشه ای تک مرحله ای انتخاب شدند . یکی ازگروه ها با روش کلاس معکوس وگروه دیگر به روش سخنرانی تحت آموزش قرارگرفتند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه مسئولیت پذیری نعمتی استفاده شد. تحلیل داده‌ها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس تک متغیره انجام پذیرفت.
یافته ها: نتایج نشان داد که روش کلاس معکوس نسبت به روش سخنرانی در بهبود مسئولیت پذیری دانشجویان اثربخش تراست. نتیجه گیری: با توجه به یافته ها می توان بیان داشت که مسئولیت پذیری خصیصه ای است که بر اثر تغییر شیوه های آموزشی بویژه تشکیل کلاس های معکوس، قابل تغییر بوده و میزان آن در دانش جویان افزایش می یابد.
کلمات کلیدی:مسئولیت پذیری ،کلاس معکوس،روش سخنرانی
 
واژه‌های کلیدی: مسئولیت پذیری، کلاس معکوس، روش سخنرانی"
متن کامل [PDF 519 kb]   (626 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سایر موضوعات
دریافت: 1398/10/1 | پذیرش: 1399/7/15 | انتشار: 1400/9/10


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 14، شماره 5 - ( آذر-دی 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها