[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
:: دوره 15، شماره 2 - ( خرداد-تیر 1401 ) ::
جلد 15 شماره 2 صفحات 140-131 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی و تدوین الگوی پیشنهادی مشارکت والدین و بررسی تاثیر آن بر پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان
سمیرا حبیبی 1، خدیجه علی آبادی2 ، محمد رضا نیلی احمدآبادی2 ، اسماعیل زارعی زوارکی2
1- دانشگاه علامه طباطبائی ، s.habibi@atu.ac.ir
2- دانشگاه علامه طباطبائی
چکیده:   (384 مشاهده)
مقدمه: یکی از عواملی که می تواند بر روی دانش‌آموزان و کیفیت یادگیری آنان تاثیر بگذارد، عملکرد خانواده می‌باشد. هدف پژوهش حاضر طراحی و تدوین الگوی پیشنهادی مشارکت والدین و بررسی تاثیر آن بر پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان است.
روش‌ها: در این پژوهش از روش پژوهش آمیخته و طرح اکتشافی متوالی استفاده شد. در بخش کیفی پژوهش، از روش تحلیل محتوای استقرایی و در بخش کمی، از طرح نیمه آزمایشی با پیش‌آزمون پس‌آزمون استفاده گردید. در بخش کیفی پژوهش، اسناد، مقالات، کتاب ها و متن‌های استخراج شده از مصاحبه با 27 نفر از استادان، معلمان و والدین که به شیوه هدفمند انتخاب شده بودند، مورد تحلیل قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده های کیفی از تحلیل محتوای کیفی استقرایی بهره گرفته شد. طبق تحلیل محتوای انجام‌شده، پنج مؤلفه اصلی (تحلیل، تصمیم گیری، تعامل و آموزش خانواده، ابعاد مشارکت خانواده و ارزشیابی و بازخورد) و 55 زیر مؤلفه برای مؤلفه‌های اصلی استخراج شدند. در بخش کمی پژوهش، جامعه آماری دانش­آموزان پسر دوره اول ابتدایی در استان تهران بود. نمونه در بخش کمی شامل 60 نفر از دانش آموزان پایه اول ابتدایی در مدارس شهر قدس بودند که از طریق نمونه گیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 30 نفری(آزمایش و کنترل) قرار داده شدند. همچنین جهت گردآوری داده­های کمی، از آزمون متخصص ساخته پیشرفت تحصیلی و پایایی83/0 از روش آلفای کرونباخ استفاده شد. در سطح آمار توصیفی از میانگین و انحراف معیار و در سطح آمار استنباطی به‌منظور مقایسه دو گروه آزمایش و کنترل از لحاظ میانگین نمره کسب‌شده برای بررسی مفروضات از روش تحلیل کواریانس تک متغیری استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج به‌دست‌آمده از تحلیل داده‌ها نشان داد که پس از حذف اثر پیش‌آزمون (میانگین تعدیل‌شده) بین میانگین نمرات پیشرفت تحصیلی دو گروه در مرحله پس‌آزمون، تفاوت معناداری مشاهده می‌شود (001/0 p<). بنابراین نتایج این پژوهش در راستای سایر پژوهش های انجام شده، بیانگر نقش مثبت مشارکت والدین در افزایش پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان بود.
نتیجه‌گیری: پیشنهاد می‌شود از این الگو به عنوان یکی از راهکارهای اجرایی برای دستیابی به یکی از اهداف کلان در سند تحول بنیادین آموزش پرورش " افزایش مشارکت و اثر بخشی همگانی به ویژه خانواده در تعالی نظام تعلیم و تربیت " استفاده شود.
واژه‌های کلیدی: طراحی، تدوین، الگوی آموزشی، مشارکت والدین، یادگیری، دانش‌آموزان
متن کامل [PDF 509 kb]   (152 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: رویکردهای جدید در طراحی برنامه درسی
دریافت: 1398/10/6 | پذیرش: 1399/9/9 | انتشار: 1401/3/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Habibi S, Aliabadi K, Nili M R, Zaraii Zavaraki E. Designing and Developing a Proposed Parent Involvement Model and Investigating its Impact on Early Grade Students' Learning. Educ Strategy Med Sci. 2022; 15 (2) :131-140
URL: http://edcbmj.ir/article-1-2466-fa.html

حبیبی سمیرا، علی آبادی خدیجه، نیلی احمدآبادی محمد رضا، زارعی زوارکی اسماعیل. طراحی و تدوین الگوی پیشنهادی مشارکت والدین و بررسی تاثیر آن بر پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1401; 15 (2) :140-131

URL: http://edcbmj.ir/article-1-2466-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 15، شماره 2 - ( خرداد-تیر 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4419