تبیین پدیدارشناسانه اصول برنامه درسی انفرادی شده با تاکید بر تجربه یادگیری شرکت کنندگان در کنکور سراسری
|
لیلاسادات خاتمی کیا 1، کورش فتحی واجارگاه2 ، رضوان حکیم زاده3 ، مسعود شریفی4 |
1- گروه علوم تربیتی، علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، ایران ، lkhatamikia@gmail.com 2- گروه علوم تربیتی، علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، ایران 3- گروه علوم تربیتی، روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، ایران 4- گروه روانشناسی، علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، ایران |
|
چکیده: (1982 مشاهده) |
مقدمه: برنامه درسی انفرادیشده، بعد مهم و اساسی در هدایت تجارب یادگیری و کسب نتایج موفق در اررزشیابیهای آموزشی است. مطالعه حاضر با هدف شناسایی اصول این برنامه انجام شد، بدین منظور تجارب یادگیری دانشآموختگانی که آزمون ورودی دانشگاه(کنکور سراسری) را تجربه کردهاند، مورد بررسی قرار گرفت.
روش ها: در این مطالعه از روش کیفی از نوع پدیدارشناسی استفاده شدهاست. شرکتکنندگان این مطالعه، دانشآموختگان دوره متوسطه دوم که در کنکور ۱۳۹۷ شرکت کردهاند، بودند؛ و با نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. نمونهگیری تا زمان رسیدن به مرحله اشباع، ادامه یافت و در نهایت به 18 نفر رسید. اطلاعات با استفاده از مصاحبه عمیق جمعآوری گردید. تجزیه و تحلیل دادهها با نرمافزار تحلیل دادههای کیفی مکسکیودا و بر اساس روش 7 مرحلهای کلایزی انجام گردید.
یافته ها: از نتایج این مطالعه اصول برنامه درسی انفرادیشده استخراج شد. این اصول در قالب سه کد مفهومی اصلی: منابع شناختی، منابع روانشناختی و منابع حمایتی؛ و 16 کد مفهومی فرعی دستهبندی شدند.
نتیجه گیری: بر اساس یافتهها، آنچه از تجربه یادگیری دانشآموزانی که در کنکور سراسری شرکت کردهاند، درک میشود؛ این است که منابع شناختی، منابع روانشناختی و منابع حمایتی به عنوان اصول برنامه درسی انفرادیشده، نتایج کنکور سراسری را تحت تأثیر قرار میدهند. |
|
واژههای کلیدی: اصول برنامه درسی انفرادی شده، تجربه یادگیری، دانش آموزان، کنکور سراسری |
|
متن کامل [PDF 429 kb]
(708 دریافت)
|
نوع مطالعه : پژوهشی کيفی |
موضوع مقاله:
رویکردهای جدید در طراحی برنامه درسی دریافت: 1398/10/10 | پذیرش: 1400/3/1 | انتشار: 1400/6/10
|
|
|
|