1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم 2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم ، zarghamhajebi@gmail.com
چکیده: (2903 مشاهده)
مقدمه:اضطراب امتحان یکی از شایع ترین اختلالات روانی است که نقش مخرب در سلامت روانی و آموزشی دانش آموزان دارد بنابراین این مطالعه با هدف بررسی اثربخشی تعدیل سوگیری شناختی وابسته به تهدید بر کاهش اضطراب امتحان دانش آموزان پایه دوازدهم انجام شد . روشها:در این مطالعه ی آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل جامعه آماری شامل دانش آموزان دختر سال دوازدهم منطقه 3 شهر تهران در سال تحصیلی 98-97 بودند . 300 نفر از دانش آموزان به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب و برای غربالگری آزمودنی های دارای اضطراب امتحان از پرسشنامه ساراسون و برای سوگیری شناختی از دات پروب استفاده شد. در نهایت 32 نفر به صورت تصادفی در گروه آزمایش (16) و گروه کنترل (16) جایگزین شدند. در گروه آزمایش تعدیل سوگیری در 8 جلسه اجرا شد،قبل و بعد از مداخله،اضطراب امتحان سنجیده شد. یافتهها:نتایج نشان داد میانگین نمرات اضطراب امتحان در گروه آزمایش از 93/23به 75/17 کاهشمعنادار نشان داد و در گروه کنترل از 87/23 به 06/24 رسید و تغییر معناداری نداشت.نتایج تحلیل کوواریانس تک متغیره نشان داد که اصلاح سوگیری شناختی وابسته به تهدید بر کاهش اضطراب امتحان دانشآموزان پایه دوازدهم مؤثر بوده است (05/0P<). نتیجهگیری:بهنظرمی رسداستفادهازیکبرنامه یتعدیلسوگیریشناختی چندجلسه ایبرایتسهیلرهاسازیتوجهازتهدیدمی توانددردرماناضطراب امتحانکاربردهایبالینیداشتهباشد.
Arsanjani M, Zargham hajebi M, Mirzahosseini H. The effectiveness of threatening cognitive bias Modification on the reduction of test anxiety in twelfth grade students. Educ Strategy Med Sci 2021; 14 (3) :130-138 URL: http://edcbmj.ir/article-1-2474-fa.html
ارسنجانی متین، ضرغام حاجبی مجید، میرزاحسینی حسن. اثربخشی تعدیل سوگیری شناختی وابسته به تهدید بر کاهش اضطراب امتحان دانش آموزان پایه دوازدهم. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1400; 14 (3) :130-138