[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 14، شماره 6 - ( بهمن-اسفند 1400 ) ::
جلد 14 شماره 6 صفحات 351-344 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه‌ اثربخشی تنظیم هیجان مدل گروس با توانبخشی شناختی بر رفتارها و نگرش های خوردن ناسالم در دانش آموزان نوجوانان مبتلا به اختلال نارسایی توجه‌/‌بیش فعالی
پیمان حاتمیان 1، کاظم رسول زاده طباطبایی2
1- تربیت مدرس ، hatamian152@gmail.com
2- تربیت مدرس
چکیده:   (1992 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف مقایسه ­اثربخشی مدل تنظیم هیجان گروس با توانبخشی شناختی بر رفتارها و نگرش­های خوردن ناسالم در دانش آموزان نوجوانان مبتلا به اختلال نارسایی توجه­ و ­بیش فعالی انجام شد.
روش ها:  طرح پژوهشی از نوع نیمهآزمایشی با پیشآزمون و پسآزمون بود. جامعه پژوهش شامل دانش آموزان نوجوانان 14 تا 18 ساله که توسط کارشناسان مرکز مشاوره آموزش و پرورش شهر کرمانشاه مبتلا به اختلال نارسایی توجه­ و ­بیش فعالی تشخیص داده شده بودند که به روش نمونه گیری در دسترس تعداد  36 نفر از آنها انتخاب شد و  به طور تصادفی در سه گروه درمان تنظیم هیجان گروس، درمان توانبخشی شناختی و گروه کنترل قرار گرفتند. به یک گروه آزمایش درمان تنظیم هیجان به مدت 8 جلسه (هفته ای یک جلسه 90 دقیقه ای) و دیگر گره آزمایش درمان توانبخشی شناختی به مدت 12 جلسه (هفته ای دو جلسه 60 دقیقه ای) و گروه کنترل هیچ کدام از دو درمان را دریافت نکردند. برای سنجش سطح رفتارها و نگرش­های خوردن ناسالم در دو مرحله پیشآزمون و پسآزمون از مقیاس بازخورد خوردن ویلیامسون  استفاده شد. نهایتا دادههای حاصل با استفاده از نرمافزار SPSS  نسخه 23 و به کمک تحلیل واریانس یک راهه و آزمون تعقیبیLSD   تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها: نتایج نشان داد هر دو درمان در پسآزمون نسبت به گروه کنترل اثر بخشی معناداری بر کاهش رفتارها و نگرش­های خوردن ناسالم در دانش آموزان نوجوانان مبتلا به اختلال نارسایی توجه­ و ­بیش فعالی داشتند (P< 0/001). جالب اینکه بین اثربخشی دو درمان مذکور تفاوت معناداری مشاهده نشد.
نتیجه گیری: یافتههای مذکور نشانگر سودمندی درمانهای تنظیم هیجان گروس و توانبخشی شناختی بر کاهش رفتارها و نگرش­های خوردن ناسالم در دانش آموزان نوجوانان مبتلا به اختلال نارسایی توجه­ و ­بیش فعالی است. 
واژه‌های کلیدی: تنظیم هیجان، توانبخشی شناختی، رفتارها و نگرش‌های خوردن ناسالم، بیش فعالی، دانش آموزان
متن کامل [PDF 1031 kb]   (614 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: طراحی برنامه درسی در علوم پزشکی
دریافت: 1398/10/28 | پذیرش: 1399/3/17 | انتشار: 1400/11/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

hatamian P, tabatabaei K. Comparison of the effectiveness of Gross Model emotion regulation with cognitive rehabilitation on reducing unhealthy eating behaviors and attitudes in adolescents students with attention deficit / hyperactivity disorder. Educ Strategy Med Sci 2022; 14 (6) :344-351
URL: http://edcbmj.ir/article-1-2491-fa.html

حاتمیان پیمان، رسول زاده طباطبایی کاظم. مقایسه‌ اثربخشی تنظیم هیجان مدل گروس با توانبخشی شناختی بر رفتارها و نگرش های خوردن ناسالم در دانش آموزان نوجوانان مبتلا به اختلال نارسایی توجه‌/‌بیش فعالی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1400; 14 (6) :344-351

URL: http://edcbmj.ir/article-1-2491-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 14، شماره 6 - ( بهمن-اسفند 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645