[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 14، شماره 6 - ( بهمن-اسفند 1400 ) ::
جلد 14 شماره 6 صفحات 420-413 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش حرکات ورزشی آیروبیک بر حافظۀ فعال و عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان دختر متوسطۀ اول
علی مصطفائی 1، خدیجه روستایی2
1- دانشگاه پیام نور ، Rostaei93@gmail.com
2- دانشگاه پیام نور
چکیده:   (1742 مشاهده)
مقدمه: عملکرد تحصیلی دانش آموزان، نه‌تنها نشانگر اثربخشی مدارس و مراکز آموزشی است بلکه تعیین کنندۀ‌ اصلی آیندۀ‌ نوجوانان است.  هدف از این پژوهش تعیین تأثیر آموزش حرکات ورزشی آیروبیک بر حافظۀ فعال و عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان دورۀ اول متوسطه بود.
روش ها: روش این مطالعه نیمه‌تجربی (پیش‌آزمون، پس‌آزمون با گروه کنترل) و جامعۀ آماری شامل 4322 دانش‌آموز، کلیۀ دانش‌آموزان دختر دبیرستانی مدارس راهنمایی مریوان طی سال تحصیلی 1398-1397 بود.  نمونۀ‌آماری با استفاده از روش ‌نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای با خوشه‌بندی مدارس بر اساس مناطق‌ جغرافیایی، دو مدرسه بصورت تصادفی انتخاب شدند. سپس در هر مدرسه به صورت تصادفی از هر پایه 5 نفر و در مجموع 30 نفر به صورت تصادفی انتخاب شدند و به تصادف یک مدرسه به عنوان گروه آزمایش و مدرسه دیگر به عنوان گروه کنترل در نظر گرفته شد. نمونه ها بر اساس معدل کتبی سال قبل، پایه تحصیلی و سن همتا شده بودند. ابزارهای پژوهش عبارت بودند از پرسشنامه های‌ حافظه‌‌کاری دانیمن و کارپنتر (1980) و پرسشنامه‌عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان درتاج (1383). هر دو گروه آزمایش و کنترل، به پرسشنامه های یاد شده در مراحل پیش آزمون و پس آزمون پاسخ دادند. برای تحلیل داده ها از ازمون آماری در دو سطح توصیفی و استنباطی (تحلیل کوواریانس) و نرم افزار 24SPSS استفاده شد.
یافته ها: نتایج نشان ‌داد که آموزش حرکات ورزشی آیروبیک بر حافظۀ‌ ‌فعال دانش‌آموزان دختر اثربخش است (01/0 =p ) و 40% واریانس حافظۀ فعال توسط حرکات آیروبیک تبین می‌شود. آموزش حرکات ورزشی آیروبیک بر عملکرد تحصیلی این دانش‌آموزان اثربخش نیست.
نتیجه گیری: با توجه به اثربخشی آموزش حرکات ورزشی آیروبیک بر حافظه فعال دانش آموزان، مدارس می توانند با گنجاندن برنامه های ورزشی به تقویت حافظه فعال دانش آموزان کمک کنند.
واژه‌های کلیدی: حرکات ورزشی آیروبیک، حافظۀ‌ فعال، عملکرد تحصیلی، دانش آموزان
متن کامل [PDF 978 kb]   (520 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: نظریه­‌های یادگیری و آموزش در علوم پزشکی
دریافت: 1398/12/1 | پذیرش: 1399/2/30 | انتشار: 1400/11/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rustaei K, Mostafaei A. Title: The Effectiveness of Aerobic on Working Memory and Academic Performance of Secondary Girl Students. Educ Strategy Med Sci 2022; 14 (6) :413-420
URL: http://edcbmj.ir/article-1-2528-fa.html

مصطفائی علی، روستایی خدیجه. اثربخشی آموزش حرکات ورزشی آیروبیک بر حافظۀ فعال و عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان دختر متوسطۀ اول. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1400; 14 (6) :413-420

URL: http://edcbmj.ir/article-1-2528-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 14، شماره 6 - ( بهمن-اسفند 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645