:: دوره 14، شماره 6 - ( بهمن-اسفند 1400 ) ::
جلد 14 شماره 6 صفحات 420-413 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش حرکات ورزشی آیروبیک بر حافظۀ فعال و عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان دختر متوسطۀ اول
علی مصطفائی 1، خدیجه روستایی2
1- دانشگاه پیام نور ، Rostaei93@gmail.com
2- دانشگاه پیام نور
چکیده:   (1753 مشاهده)
مقدمه: عملکرد تحصیلی دانش آموزان، نه‌تنها نشانگر اثربخشی مدارس و مراکز آموزشی است بلکه تعیین کنندۀ‌ اصلی آیندۀ‌ نوجوانان است.  هدف از این پژوهش تعیین تأثیر آموزش حرکات ورزشی آیروبیک بر حافظۀ فعال و عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان دورۀ اول متوسطه بود.
روش ها: روش این مطالعه نیمه‌تجربی (پیش‌آزمون، پس‌آزمون با گروه کنترل) و جامعۀ آماری شامل 4322 دانش‌آموز، کلیۀ دانش‌آموزان دختر دبیرستانی مدارس راهنمایی مریوان طی سال تحصیلی 1398-1397 بود.  نمونۀ‌آماری با استفاده از روش ‌نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای با خوشه‌بندی مدارس بر اساس مناطق‌ جغرافیایی، دو مدرسه بصورت تصادفی انتخاب شدند. سپس در هر مدرسه به صورت تصادفی از هر پایه 5 نفر و در مجموع 30 نفر به صورت تصادفی انتخاب شدند و به تصادف یک مدرسه به عنوان گروه آزمایش و مدرسه دیگر به عنوان گروه کنترل در نظر گرفته شد. نمونه ها بر اساس معدل کتبی سال قبل، پایه تحصیلی و سن همتا شده بودند. ابزارهای پژوهش عبارت بودند از پرسشنامه های‌ حافظه‌‌کاری دانیمن و کارپنتر (1980) و پرسشنامه‌عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان درتاج (1383). هر دو گروه آزمایش و کنترل، به پرسشنامه های یاد شده در مراحل پیش آزمون و پس آزمون پاسخ دادند. برای تحلیل داده ها از ازمون آماری در دو سطح توصیفی و استنباطی (تحلیل کوواریانس) و نرم افزار 24SPSS استفاده شد.
یافته ها: نتایج نشان ‌داد که آموزش حرکات ورزشی آیروبیک بر حافظۀ‌ ‌فعال دانش‌آموزان دختر اثربخش است (01/0 =p ) و 40% واریانس حافظۀ فعال توسط حرکات آیروبیک تبین می‌شود. آموزش حرکات ورزشی آیروبیک بر عملکرد تحصیلی این دانش‌آموزان اثربخش نیست.
نتیجه گیری: با توجه به اثربخشی آموزش حرکات ورزشی آیروبیک بر حافظه فعال دانش آموزان، مدارس می توانند با گنجاندن برنامه های ورزشی به تقویت حافظه فعال دانش آموزان کمک کنند.
واژه‌های کلیدی: حرکات ورزشی آیروبیک، حافظۀ‌ فعال، عملکرد تحصیلی، دانش آموزان
متن کامل [PDF 978 kb]   (527 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: نظریه­‌های یادگیری و آموزش در علوم پزشکی
دریافت: 1398/12/1 | پذیرش: 1399/2/30 | انتشار: 1400/11/10


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 14، شماره 6 - ( بهمن-اسفند 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها