:: دوره 15، شماره 5 - ( آذر-دی 1401 ) ::
جلد 15 شماره 5 صفحات 481-471 برگشت به فهرست نسخه ها
آسیب‌شناسی تربیت دینی در کانون های فرهنگی تربیتی دانش آموزی
سید محمد رضا حسینی نژاد ماهانی
، seyed.31388@gmail.com
چکیده:   (701 مشاهده)
مقدمه: به همان اندازه که برنامه‌ریزی برای تربیت دینی مهم است شناخت مسائل و آسیب‌شناسی آن نیز از اهمیت برخوردار است‌. آسیب‌های احتمالی در تربیت دینی، کوشش‌های مربیان را بی‌حاصل خواهد نمود‌؛ بنابراین شناخت جنبه‌های منفی تربیتی، کم‌اهمیت‌تر از شناخت جنبه‌های مثبت آن نیست؛ از این­رو تحقیق حاضر با هدف بررسی وضعیت موجود تربیت دینی و آسیب شناسی آن در کانون نخبگان سلمان فارسی به عنوان یکی از موفق­ترین کانون­های فرهنگی تربیتی دانش­آموزی کشور انجام شده است.
روش:در این تحقیق مربیان و متربیان کانون به‌صورت تمام شماری با روش توصیفی– پیمایشی و ابزار پرسشنامه با روایی ۸۱% و پایایی ۲/۸۱% از سه منظر «روش‌های تربیتی» و «محتوای آموزشی» و «رابطه مربی با متربی»مورد بررسی قرارگرفته‌اند.
یافته ­ها: نتایج آمار توصیفی نشان می­دهد که رابطه مربی با متربی با آسیب‌هایی از قبیل بدبینی نسبت به مربی، ایجاد روحیه خودبزرگ‌بینی و ایجاد بی‌میلی و نفرت نسبت مربی روبرو شده است. روش‌های تربیتی نیز با بروز لجاجت، دشمنی، از بین رفتن آبرو و ایجاد نفاق و دورویی در متربی همراه بوده است. همچنین محتوای آموزشی نیز با نگرش منفی و بدبینی نسبت به محتوای دینی، یادگیری سوگیری در موضع قضاوت، ایجاد تزلزل در باورهای دینی مواجه شده است.
نتیجه ­گیری: با توجه به آسیب­های شناسایی شده، کانون­های فرهنگی تربیتی دانش­آموزی باید نسبت به اصلاح محتوای آموزشی، روابط بین مربی و متربی و روش­­های تربیتی خود اقدام نمایند.
واژه‌های کلیدی: تربیت، تربیت دینی، آسیب‌شناسی، کانون های فرهنگی تربیتی دانش آموزی
متن کامل [PDF 998 kb]   (1095 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی کيفی | موضوع مقاله: سایر موضوعات
دریافت: 1399/2/29 | پذیرش: 1399/6/4 | انتشار: 1401/9/10


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 15، شماره 5 - ( آذر-دی 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها