:: دوره 15، شماره 1 - ( فروردین-اردیبهشت 1401 ) ::
جلد 15 شماره 1 صفحات 9-1 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی واعتباریابی مقیاسی برای سنجش فرهنگ سازمانی دانشگاه های کشور
فیروز مهدی1 ، محمد مجتبی زاده 2، نقی کمالی1
1- دانشگاه آزاد اسلامی زنجان
2- دانشگاه آزاد اسلامی زنجان ، m.mojtabazadeh@yahoo.com
چکیده:   (1837 مشاهده)
مقدمه: فرهنگ سازمانی، ابزاری قدرتمند برای ارتقای عملکرد و اثربخشی بلندمدت سازمان است. هدف مقاله حاضر طراحی واعتباریابی مقیاسی برای سنجش فرهنگ سازمانی دانشگاه­ های کشور بود.
روش‌ها: روش پژوهش ترکیبی آمیخته بود­. منابع گردآوری داده­ها در بخش کیفی پژوهش شامل مصاحبه نیمه­ساختاریافته با 30 نفر، یادداشت­برداری­، اسناد عمومی و خصوصی بوده که به داده­های متنی تبدیل شده و پس از کدگذار ی متن با استفاده از تکنیک تحلیل محتوا صورت گرفت­. بر اساس نتایج بخش کیفی، ابزار اندازه­گیری بر اساس مؤلفه­های شناسایی شده در قالب پرسشنامه 105 سوالی طراحی گردیده و روایی صوری و محتوایی آن با استفاده از نظر متخصصان تایید و در نهایت ضریب پایایی 74/0 به دست آمد. برای برآورد اعتبار الگوی ارائه شده از تحلیل ­مدل­یابی معادلات ساختاری استفاده شد. در بخش کیفی از نمونه­گیری هدفمند و در بخش کمی با توجه به حجم نمونه به روش نمونه­گیری خوشه­ای از شهرهای مختلف کشور داده­ها جمع­آوری گردید.
یافته‌ها: یافته­های بخش کیفی نشان داد که الگوی فرهنگ سازمانی دارای 24 عامل ، 105 ملاک و 805 نشانگر است. یافته­ها همچنین ننشان داد مقیاس طراحی شده برای سنجش فرهنگ سازمانی در دانشگاهای کشور ایران از برازش بسیار مطلوبی برخوردار است.
نتیجه‌گیری بنابراین و با توجه به نتایج بدست آمده می­توان گفت که لازم است دانشگاه­های کشور به سوی اعتباریابی فرهنگ سازمانی گام برداشته و تمام عوامل به طور یکسان مورد توجه قرار گیرد.
واژه‌های کلیدی: سنجش، فرهنگ سازمانی، دانشگاه
متن کامل [PDF 534 kb]   (578 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سایر موضوعات
دریافت: 1399/5/15 | پذیرش: 1399/7/27 | انتشار: 1401/1/10


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 15، شماره 1 - ( فروردین-اردیبهشت 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها