طراحی واعتباریابی مقیاسی برای سنجش فرهنگ سازمانی دانشگاه های کشور
|
فیروز مهدی1 ، محمد مجتبی زاده 2، نقی کمالی1 |
1- دانشگاه آزاد اسلامی زنجان 2- دانشگاه آزاد اسلامی زنجان ، m.mojtabazadeh@yahoo.com |
|
چکیده: (1837 مشاهده) |
مقدمه: فرهنگ سازمانی، ابزاری قدرتمند برای ارتقای عملکرد و اثربخشی بلندمدت سازمان است. هدف مقاله حاضر طراحی واعتباریابی مقیاسی برای سنجش فرهنگ سازمانی دانشگاه های کشور بود.
روشها: روش پژوهش ترکیبی آمیخته بود. منابع گردآوری دادهها در بخش کیفی پژوهش شامل مصاحبه نیمهساختاریافته با 30 نفر، یادداشتبرداری، اسناد عمومی و خصوصی بوده که به دادههای متنی تبدیل شده و پس از کدگذار ی متن با استفاده از تکنیک تحلیل محتوا صورت گرفت. بر اساس نتایج بخش کیفی، ابزار اندازهگیری بر اساس مؤلفههای شناسایی شده در قالب پرسشنامه 105 سوالی طراحی گردیده و روایی صوری و محتوایی آن با استفاده از نظر متخصصان تایید و در نهایت ضریب پایایی 74/0 به دست آمد. برای برآورد اعتبار الگوی ارائه شده از تحلیل مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد. در بخش کیفی از نمونهگیری هدفمند و در بخش کمی با توجه به حجم نمونه به روش نمونهگیری خوشهای از شهرهای مختلف کشور دادهها جمعآوری گردید.
یافتهها: یافتههای بخش کیفی نشان داد که الگوی فرهنگ سازمانی دارای 24 عامل ، 105 ملاک و 805 نشانگر است. یافتهها همچنین ننشان داد مقیاس طراحی شده برای سنجش فرهنگ سازمانی در دانشگاهای کشور ایران از برازش بسیار مطلوبی برخوردار است.
نتیجهگیری بنابراین و با توجه به نتایج بدست آمده میتوان گفت که لازم است دانشگاههای کشور به سوی اعتباریابی فرهنگ سازمانی گام برداشته و تمام عوامل به طور یکسان مورد توجه قرار گیرد. |
|
واژههای کلیدی: سنجش، فرهنگ سازمانی، دانشگاه |
|
متن کامل [PDF 534 kb]
(578 دریافت)
|
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل |
موضوع مقاله:
سایر موضوعات دریافت: 1399/5/15 | پذیرش: 1399/7/27 | انتشار: 1401/1/10
|
|
|
|