شناسایی عوامل موثر بر آموزش کارآفرینی و پیشرفت با تاکید بر تئوری آموزشی پنج ذهن و با استفاده ازدیدگاه نخبگان دانشگاهی
|
حمیدرضا یوسفی 1، روح الله سمیعی2 ، فریدون آزما2 ، محمد رضا صفاریان3 |
1- دانشجوی دکترا، گروه کارآفرینی، واحد علیآباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علیآباد کتول، ایران ، hamidrezayousefi492@yahoo.com 2- عضو هیات علمی، گروه کارآفرینی، واحد علیآباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علیآباد کتول، ایران 3- عضو هیات علمی، گروه علوم تربیتی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران |
|
چکیده: (707 مشاهده) |
مقدمه: هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل موثر بر آموزش کارآفرینی و پیشرفت با تاکید بر تئوری آموزشی پنج ذهن و با استفاده ازدیدگاه نخبگان دانشگاهی بود.
روشها: روش پژوهش حاضر کیفی و با استفاده از روش دلفی بود. براساس بررسی مقالات، متون و منابع مرتبط با الگوهای آموزشی و نظر خبرگان از طریق تکنیک دلفی عناصر الگوی آموزش کارآفرینی بر مبنای تئوری پنج ذهن از میان 24 شاخص الگوهای آموزشی 6 شاخص مرتبط شناسایی شد. خبرگان مشارکت کننده در این پژوهش 32 نفر از اساتید و آگاهان به آموزش کارآفرینی دانشگاهی و مسلط به تئوری آموزشی پنج ذهن بودند[m1] . یافتهها با استفاده از روش PLS و تکنینک ISM تجزیه و تحلیل شدند.
نتایج: تحلیل مدل ساختاری نشان داد که در الگوی آموزش کارآفرینی مبتنی بر تئوری پنج ذهن تدوین هدفهای آموزشی به عنوان سنگ بنای الگوی آموزشی عمل میکند و همچنین عوامل تحلیل ویژگیهای یادگیرنده و طراحی محیط یادگیری به عنوان عوامل پایهای و اساسی در طراحی الگوی آموزش کارآفرینی مبتنی بر تئوری پنج ذهن مطرح میشود، از طرفی تدوین هدفهای آموزشی در طراحی الگوی آموزش از قدرت نفوذ بالا با حداقل وابستگی برخوردار است و هر نوع تغییر در آن میتواند سایر عوامل را تحت تاثیر قرار دهد.
نتیجه گیری: با توجه به نتایج مطالعه حاضر پیشنهاد میشود که در مطالعات آینده به طور حتمی و اساسی بر متغیرهایی مانند تدوین هدفهای آموزشی، ازشیابی مرحله ای، تحلیل تکالیف یادگیری، تعیین مواد و وسایل آموزشی، طراحی محیط یادگیری و تحلیل ویژگیهای یادگیرنده تاکید شود و از این متغیرها با هدف توسعه و پیشرفت کارآفرینی آموزشی استفاده شود. |
|
واژههای کلیدی: طراحی آموزشی، کارآفرینی، تئوری آموزشی پنج ذهن، نخبگان دانشگاهی |
|
متن کامل [PDF 984 kb]
(1155 دریافت)
|
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل |
موضوع مقاله:
سایر موضوعات دریافت: 1399/6/8 | پذیرش: 1399/8/5 | انتشار: 1401/9/10
|
|
|
|