1- دانشکده مدیریت دانشگاه علوم پزشکی ایران 2- دانشکده مدیریت دانشگاه علوم پزشکی ایران ، schonenacht@gmail.com 3- دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی ایران
چکیده: (767 مشاهده)
مقدمه: پرستاران برای ارائه مراقبتهای با کیفیت از بیماران و انجام فرایند پرستاری مبتنی بر شواهد میبایست از مهارتهای جستجو برخوردار باشند. بنابراین پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش استفاده از پایگاههای اطلاعاتی مبتنی بر شواهد بر مهارتهای جستجوی دانشجویان پرستاری انجام گرفت. روش ها: نوع مطالعه کاربردی و روش پژوهش شبهتجربی با طرح یک گروه با پیشآزمون و پسآزمون بود. در این پژوهش دانشجویان پرستاری مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه علوم پزشکی ایران به عنوان نمونه در دسترس از کل دانشجویان پرستاری دانشگاههای علوم پزشکی شهر تهران در سال تحصیلی 1399 – 1398 انتخاب شدند و جستجوی اطلاعات در دو پایگاه اطلاعاتی PubMed و Embase برای آنها طی هشت جلسه دو ساعته به صورت حضوری و با تمرین عملی آموزش داده شد. برای گردآوری دادهها از پیش و پسآزمون شامل پنج سوال بالینی و یک پرسشنامه محققساخته جهت ارزیابی راهبردها و نتایج جستجو استفاده شد. این پرسشنامه دربرگیرنده 11 سوال بوده که هر سوال به نمرهدهی یک مهارت از صفر تا دو پرداخته است. تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 21 و روشهای آمار توصیفی و استنباطی انجام شد. نتایج: میانگین نمرات عملکرد دانشجویان در مهارتهای انتخاب کلیدواژه، بکارگیری اصطلاحنامهها، فرمولبندی سوال در قالب PICO (Patient, Intervention, Comparison, Outcome)، استفاده از عملگرها، پرانتزها، جستجوی عبارتی، کلیدواژههای مترادف، کوتاهسازی، جستجوی میدانی و محدودگرهای جستجو پس از آموزش به طور معناداری افزایش یافته بود. (001/0 > P) نتیجه گیری: با توجه به اثربخش بودن آموزشهای استفاده از پایگاههای اطلاعاتی مبتنی بر شواهد، برای ایجاد زمینههای اجرای عملکرد مبتنی بر شواهد لازم است آموزشهای هدفمند و بلندمدت در برنامههای درسی رشته پرستاری گنجانده شود.
Alibeyk M R, Saraipour F, Najafi Ghezeljeh T. The improvement of nursing students’ search skills through teaching evidence-based databases. Educ Strategy Med Sci 2022; 15 (2) :186-194 URL: http://edcbmj.ir/article-1-2741-fa.html
علی بیک محمدرضا، سرائی پور فردوس، نجفی قزلجه طاهره. بهبود مهارتهای جستجوی دانشجویان پرستاری با آموزش استفاده از پایگاههای اطلاعاتی مبتنی بر شواهد. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1401; 15 (2) :186-194