1- دانشگاه شهید چمران اهواز 2- دانشگاه شهید چمران اهواز ، sayyedjalalhashemi9@gmail.com
چکیده: (868 مشاهده)
مقدمه:از مسائل مهم در امر آموزش و پرورش اصلاح باورها، احساسات و خواسته های افراد است؛ زیرا برای نیل به رشد، توسعه و پیشرفت جامعه و فرد بیش و پیش از ساختارهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی، باید به درون انسان ها بازگشت و تغییرات درونی را در آن ها رقم زد. هدف پژوهش حاضر، بررسی جایگاه تغییر درونی مطلوب(تغییر در باورها، احساسات و خواست ها) در اسناد بالادستی نظام آموزش و پرورش ایران است. روشها:این پژوهش، توصیفی از نوع تحلیل محتوا با به کارگیری روش «آنتروپی شانون» است. جامعهی تحلیلی شامل کلیهاسناد بالادستی نظام آموزش و پرورش و نمونهی آماری آن شامل سندهای تحول بنیادین و سند برنامه درسی ملی است. ابزار انجام پژوهش، چک لیست محقق ساخته متشکل از 37 مؤلفهی فرعی که در ذیل سه مؤلفه اصلی به عنوان ابعاد سه گانهی عمل تغییر درونی مطلوب قرار گرفتهاند، میباشد و روایی محتوایی آن به تأیید تعدادی از متخصصان علوم تربیتی و روان شناسی رسید. نتایج:در اسناد بالادستی در مجموع 1168 مرتبه به ابعاد سه گانه ی تغییر درونی مطلوب در انسان توجه شده، که بیشترین ضریب اهمیت (Wj) به بُعد گرایشی تغییر درونی مطلوب با ضریب 341/0 تعلق داشته و پس از آن بُعد معرفتی با ضریب اهمیت 334/0 و بُعد ارادی با ضریب اهمیت 325/0 قرار دارد. هم چنین، میزان بار اطلاعاتی (Ej) در ابعاد سه گانه به ترتیب مربوط به بُعد گرایشی با (257/1)، بُعد معرفتی (230/1) و بُعد ارادی (149/1) است. نتیجهگیری:نگارندگان اسناد آموزش و پرورش در تنظیم محتوای اسناد مذکور، برای بُعد گرایشی اهمیت بیشتر نسبت به بُعد معرفتی و بُعد ارادی قائل شدهاند؛ زیرا تا فرد از نظر عاطفی برانگیخته نشود تغییر انجام نمیشود و تحقق دیگر ابعاد با دشواری روبروست.
PAPI S, HASHEMI S J, VALAVI P, safaei moghaddam M. The position of the desired internal change in the upstream documents of the educational system of Iran. Educ Strategy Med Sci 2022; 15 (5) :435-446 URL: http://edcbmj.ir/article-1-2828-fa.html
پاپی سمیه، هاشمی سید جلال، ولوی پروانه، صفایی مقدم مسعود. جایگاه تغییر درونی مطلوب در اسناد بالادستی نظام آموزش و پرورش ایران. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1401; 15 (5) :435-446