جایگاه تغییر درونی مطلوب در اسناد بالادستی نظام آموزش و پرورش ایران
|
سمیه پاپی1 ، سید جلال هاشمی 2، پروانه ولوی1 ، مسعود صفایی مقدم1 |
1- دانشگاه شهید چمران اهواز 2- دانشگاه شهید چمران اهواز ، sayyedjalalhashemi9@gmail.com |
|
چکیده: (888 مشاهده) |
مقدمه: از مسائل مهم در امر آموزش و پرورش اصلاح باورها، احساسات و خواسته های افراد است؛ زیرا برای نیل به رشد، توسعه و پیشرفت جامعه و فرد بیش و پیش از ساختارهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی، باید به درون انسان ها بازگشت و تغییرات درونی را در آن ها رقم زد. هدف پژوهش حاضر، بررسی جایگاه تغییر درونی مطلوب (تغییر در باورها، احساسات و خواست ها) در اسناد بالادستی نظام آموزش و پرورش ایران است.
روشها: این پژوهش، توصیفی از نوع تحلیل محتوا با به کارگیری روش «آنتروپی شانون» است. جامعهی تحلیلی شامل کلیه اسناد بالادستی نظام آموزش و پرورش و نمونهی آماری آن شامل سندهای تحول بنیادین و سند برنامه درسی ملی است. ابزار انجام پژوهش، چک لیست محقق ساخته متشکل از 37 مؤلفهی فرعی که در ذیل سه مؤلفه اصلی به عنوان ابعاد سه گانهی عمل تغییر درونی مطلوب قرار گرفتهاند، میباشد و روایی محتوایی آن به تأیید تعدادی از متخصصان علوم تربیتی و روان شناسی رسید.
نتایج: در اسناد بالادستی در مجموع 1168 مرتبه به ابعاد سه گانه ی تغییر درونی مطلوب در انسان توجه شده، که بیشترین ضریب اهمیت (Wj) به بُعد گرایشی تغییر درونی مطلوب با ضریب 341/0 تعلق داشته و پس از آن بُعد معرفتی با ضریب اهمیت 334/0 و بُعد ارادی با ضریب اهمیت 325/0 قرار دارد. هم چنین، میزان بار اطلاعاتی (Ej) در ابعاد سه گانه به ترتیب مربوط به بُعد گرایشی با (257/1)، بُعد معرفتی (230/1) و بُعد ارادی (149/1) است.
نتیجهگیری: نگارندگان اسناد آموزش و پرورش در تنظیم محتوای اسناد مذکور، برای بُعد گرایشی اهمیت بیشتر نسبت به بُعد معرفتی و بُعد ارادی قائل شدهاند؛ زیرا تا فرد از نظر عاطفی برانگیخته نشود تغییر انجام نمیشود و تحقق دیگر ابعاد با دشواری روبروست. |
|
واژههای کلیدی: اسناد بالادستی، تغییر باورها، تغییر خواست ها، تغییر احساسات، تغییر درونی مطلوب |
|
متن کامل [PDF 1285 kb]
(1312 دریافت)
|
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل |
موضوع مقاله:
سایر موضوعات دریافت: 1399/12/25 | پذیرش: 1400/8/26 | انتشار: 1401/9/10
|
|
|
|