:: دوره 15، شماره 5 - ( آذر-دی 1401 ) ::
جلد 15 شماره 5 صفحات 446-435 برگشت به فهرست نسخه ها
جایگاه تغییر درونی مطلوب در اسناد بالادستی نظام آموزش و پرورش ایران
سمیه پاپی1 ، سید جلال هاشمی 2، پروانه ولوی1 ، مسعود صفایی مقدم1
1- دانشگاه شهید چمران اهواز
2- دانشگاه شهید چمران اهواز ، sayyedjalalhashemi9@gmail.com
چکیده:   (888 مشاهده)
مقدمه: از مسائل مهم در امر آموزش و پرورش اصلاح باورها، احساسات و خواسته های افراد است؛ زیرا برای نیل به رشد، توسعه و پیشرفت جامعه و فرد  بیش و پیش از ساختارهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی، باید به درون انسان ها بازگشت و تغییرات درونی را در آن ها رقم زد. هدف پژوهش حاضر، بررسی جایگاه تغییر درونی مطلوب (تغییر در باورها، احساسات و خواست ها) در اسناد بالادستی نظام آموزش و پرورش ایران است.
روش‌ها: این پژوهش، توصیفی از نوع تحلیل محتوا با به کارگیری روش «آنتروپی شانون» است. جامعه‌ی تحلیلی شامل کلیه ‌اسناد بالادستی نظام آموزش و پرورش و نمونه‌ی آماری آن شامل سندهای تحول بنیادین و سند برنامه درسی ملی است. ابزار انجام پژوهش، چک لیست محقق ساخته متشکل از 37 مؤلفه­ی فرعی که در ذیل سه مؤلفه اصلی به عنوان ابعاد سه گانه‌ی عمل تغییر درونی مطلوب قرار گرفته‌اند، می‌باشد و روایی محتوایی آن به تأیید تعدادی از متخصصان علوم تربیتی و روان شناسی رسید.
نتایج: در اسناد بالادستی در مجموع 1168 مرتبه به ابعاد سه گانه ی تغییر درونی مطلوب در انسان توجه شده، که بیشترین ضریب اهمیت (Wj)  به بُعد گرایشی تغییر درونی مطلوب با ضریب 341/0 تعلق داشته و پس از آن بُعد معرفتی با ضریب اهمیت 334/0 و بُعد ارادی با ضریب اهمیت 325/0 قرار دارد. هم چنین، میزان بار اطلاعاتی (Ej) در ابعاد سه گانه به ترتیب مربوط به بُعد گرایشی با (257/1)، بُعد معرفتی (230/1) و بُعد ارادی (149/1) است.
نتیجه‌گیری: نگارندگان اسناد آموزش و پرورش در تنظیم محتوای اسناد مذکور، برای بُعد گرایشی اهمیت بیشتر نسبت به بُعد معرفتی و بُعد ارادی قائل شده­اند؛ زیرا تا فرد از نظر عاطفی برانگیخته نشود تغییر انجام نمی­شود و تحقق دیگر ابعاد با دشواری روبروست.
واژه‌های کلیدی: اسناد بالادستی، تغییر باورها، تغییر خواست ها، تغییر احساسات، تغییر درونی مطلوب
متن کامل [PDF 1285 kb]   (1312 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سایر موضوعات
دریافت: 1399/12/25 | پذیرش: 1400/8/26 | انتشار: 1401/9/10


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 15، شماره 5 - ( آذر-دی 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها