[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 17، شماره 3 - ( مرداد-شهریور 1403 ) ::
جلد 17 شماره 3 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
تطبیق کیفیت آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان رشته اتاق عمل و هوشبری دانشگاه علوم پزشکی زنجان
معصومه حسنلو1 ، میترا پیامی بوساری2 ، الهام صلاحی2 ، احمد عبداللهی2 ، ابوالفضل خدابنده2 ، سارا بیگدلی2
1- دانشگاه علوم پزشکی زنجان ، hasanlo_md@yahoo.com
2- دانشگاه علوم پزشکی زنجان
چکیده:   (1529 مشاهده)
مقدمه: آموزش بالینی به عنوان یکی از مقاطع حساس آموزشی نقش تعیین کننده­ای در تربیت و آموزش نیروی انسانی و آینده حرفه­ای دارد. این مطالعه با هدف بررسی عوامل موثر بر کیفیت آموزش بالینی و مقایسه دیدگاه دانشجویان هوشبری و اتاق عمل در این زمینه طراحی و اجرا شد.
روش کار: مطالعه حاضر یک مطالعه ی توصیفی- مقطعی است که در آن 126 دانشجو با روش غیر تصادفی و سهمیه­ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل یک پرسشنامه استاندارد در دو قسمت بود؛ قسمت اول شامل اطلاعات جمعیت شناختی و قسمت دوم، شامل پنج حیطه­ی اهداف و برنامه آموزشی، عملکرد مربیان، برخورد مربی و کادر اتاق عمل، محیط آموزشی و نظارت و ارزشیابی درباره آموزش بالینی بود. تجزیه و تحلیل داده­ها با استفاده از نسخه 21 نرم­افزار SPSS، آزمون کای دو، تست دقیق فیشر، آزمون تی­مستقل و فریدمن انجام شد.
یافته­ها: از دیدگاه دانشجویان میانگین کلی آموزش بالینی در سطح متوسطی قرار داشت و بر حسب آزمون کای دو سطح کلی کیفیت آموزش بالینی و حیطه­های مختلف آن در دو رشته اتاق عمل و هوشبری تفاوت معناداری نشان نداد ( 05/0 P≥) ولی بر اساس نتایج آزمون فریدمن محیط آموزشی در رتبه اول و مربیان در رتبه آخر قرار گرفت.
نتیجه­گیری: با توجه به تاثیر آموزش بالینی در شکل­دهی توانمندی­های حرفه­ای دانشجویان پیش­نهاد می­شود در کنار بازنگری و برطرف نمودن کاستی­ها و نواقص این حیطه توسط مسؤولین، افزایش شایستگی علمی و عملی مربی مورد توجه قرار گرفته و تدوین و اجرای دقیق اهداف و برنامه­های آموزش بالینی متناسب با نیازهای دانشجویان در اولویت برنامه­ریزی آموزشی قرار گیرد.
واژه‌های کلیدی: آموزش بالینی، دانشجو، اتاق عمل، هوشبری، نگرش
متن کامل [PDF 707 kb]   (433 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: تعامل دانشجویان با آموزش
دریافت: 1400/6/2 | پذیرش: 1400/12/8 | انتشار: 1403/4/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

hasanlo M, Payami Bousarr M, Salahi E, abdollahi A, Khodabande A, bigdeli S. study of clinical education quality about operating room and anesthesia students’ attitude in Zanjan University of Medical Sciences. Educ Strategy Med Sci 2024; 17 (3)
URL: http://edcbmj.ir/article-1-2901-fa.html

حسنلو معصومه، پیامی بوساری میترا، صلاحی الهام، عبداللهی احمد، خدابنده ابوالفضل، بیگدلی سارا. تطبیق کیفیت آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان رشته اتاق عمل و هوشبری دانشگاه علوم پزشکی زنجان. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1403; 17 (3)

URL: http://edcbmj.ir/article-1-2901-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 17، شماره 3 - ( مرداد-شهریور 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.02 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4714