1- دانشگاه علوم پزشکی زنجان ، hasanlo_md@yahoo.com 2- دانشگاه علوم پزشکی زنجان
چکیده: (1529 مشاهده)
مقدمه: آموزش بالینی به عنوان یکی از مقاطع حساس آموزشی نقش تعیین کنندهای در تربیت و آموزش نیروی انسانی و آینده حرفهای دارد. این مطالعه با هدف بررسی عوامل موثر بر کیفیت آموزش بالینی و مقایسه دیدگاه دانشجویان هوشبری و اتاق عمل در این زمینه طراحی و اجرا شد. روش کار: مطالعه حاضر یک مطالعه ی توصیفی- مقطعی است که در آن 126 دانشجو با روش غیر تصادفی و سهمیهای انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل یک پرسشنامه استاندارد در دو قسمت بود؛ قسمت اول شامل اطلاعات جمعیت شناختی و قسمت دوم، شامل پنج حیطهی اهداف و برنامه آموزشی، عملکرد مربیان، برخورد مربی و کادر اتاق عمل، محیط آموزشی و نظارت و ارزشیابی درباره آموزش بالینی بود. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نسخه 21 نرمافزار SPSS، آزمون کای دو، تست دقیق فیشر، آزمون تیمستقل و فریدمن انجام شد. یافتهها: از دیدگاه دانشجویان میانگین کلی آموزش بالینی در سطح متوسطی قرار داشت و بر حسب آزمون کای دو سطح کلی کیفیت آموزش بالینی و حیطههای مختلف آن در دو رشته اتاق عمل و هوشبری تفاوت معناداری نشان نداد ( 05/0 P≥) ولی بر اساس نتایج آزمون فریدمن محیط آموزشی در رتبه اول و مربیان در رتبه آخر قرار گرفت. نتیجهگیری: با توجه به تاثیر آموزش بالینی در شکلدهی توانمندیهای حرفهای دانشجویان پیشنهاد میشود در کنار بازنگری و برطرف نمودن کاستیها و نواقص این حیطه توسط مسؤولین، افزایش شایستگی علمی و عملی مربی مورد توجه قرار گرفته و تدوین و اجرای دقیق اهداف و برنامههای آموزش بالینی متناسب با نیازهای دانشجویان در اولویت برنامهریزی آموزشی قرار گیرد.
hasanlo M, Payami Bousarr M, Salahi E, abdollahi A, Khodabande A, bigdeli S. study of clinical education quality about operating room and anesthesia students’ attitude in Zanjan University of Medical Sciences. Educ Strategy Med Sci 2024; 17 (3) URL: http://edcbmj.ir/article-1-2901-fa.html
حسنلو معصومه، پیامی بوساری میترا، صلاحی الهام، عبداللهی احمد، خدابنده ابوالفضل، بیگدلی سارا. تطبیق کیفیت آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان رشته اتاق عمل و هوشبری دانشگاه علوم پزشکی زنجان. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1403; 17 (3)