مقدمه:یکی از مسائل مهمی که در دوران کرونا با آن مواجه هستیم، استفاده از فضای مجازی در بین دانشجویان است. که غیر از جنبههای مثبت آن، متأسفانه یکسری مسائل غیراخلاقی را نیز بدنبال داشته و باعث بروز اختلالهایی در سبک زندگی افراد شده است. از این رو پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت اخلاق تحصیلی در آموزش مجازی در دوران کووید 19 در دانشجویان دانشکده پیراپزشکی انجام شد. روش کار: در این پژوهش ﻣﻘﻄﻌﻲ از نوع طبقهای- تصادفی، 200 نفر از دانشجویان کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی گناباد در سال 1400 از طریق فراخوان اینترنتی و پرسلاین در پژوهش شرکت کردند. پس از توضیح اهداف مطالعه و ﮐﺴﺐ رﺿﺎیﺖ آﮔﺎﻫﺎﻧﻪ از داﻧﺸﺠﻮیﺎن، پرسشنامهی اخلاق تحصیلی گلپرور در اﺧﺘﯿﺎر داﻧﺸـﺠﻮیﺎن ﻗـﺮار ﮔﺮﻓـﺖ. دادهها پس از جمعآوری با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 20 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. بمنظور تحلیل دادهها از روش ضریب همبستگی پیرسون، تی مستقل و آنالیز واریانس یکطرفه استفاده شد. نتایج:توزیع فراوانی دانشجویان بر اساس نمره اخلاق تحصیلی نشان داد که (%43)86 دانشجو از نمره اخلاق تحصیلی مطلوب و تنها (%1)2 دانشجو از نمره اخلاق نامطلوبی برخوردار هستند. همبستگی میان سن و اخلاق تحصیلی معنیدار نبود (269/0p=). در بعد اخلاق تحصیلی، دانشجویان زن نسبت به مرد از اخلاق تحصیلی بالاتری برخوردار بودند که به لحاظ آماری معنیدار بود (002/0p=). همچنین بین ترمهای تحصیلی، ترم ششم به لحاظ آماری از اخلاق تحصیلی پایینتری برخوردار بود (014/0p=). نتیجهگیری:وضعیت اخلاق تحصیلی در آموزش مجازی در دوران کووید 19 در دانشجویان دانشکده پیراپزشکی در سطح متوسط است، اما با این حال نیاز به بررسیهای بیشتری دارد. در همین راستا پیشنهاد میشود که اساتید روی برخی مهارتهای اخلاقی تمرکز کرده و آنها را نیز به دانشجویان همراه دروس آموزش دهند.
Basiri Moghadam K, Sadeghian A, Baradaran R, Hamzei A, Ranjbar E. Assessment of the Status of Academic Ethics in Virtual Education during the Covid 19 in Paramedical College Students. Educ Strategy Med Sci 2024; 17 (2) :169-176 URL: http://edcbmj.ir/article-1-2922-fa.html
بصیری مقدم کوکب، صادقیان عباس، برادران راهله، حمزه ای آرش، رنجبر الهه. ارزیابی وضعیت اخلاق تحصیلی در آموزش مجازی در دوران کووید 19 در دانشجویان دانشکده پیراپزشکی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1403; 17 (2) :169-176