:: دوره 16، شماره 1 - ( فروردین-اردیبهشت 1402 ) ::
جلد 16 شماره 1 صفحات 9-1 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی عوامل موثر بر انگیزه تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بقیه ا...(عج)
مسعود سیرتی نیر1 ، مهدی جعفری عوری 2، مرتضی خاقانی زاده1
1- Baqiyatallah University of Medical Sciences
2- Baqiyatallah University of Medical Sciences ، sajad.goudarzi74@gmail.com
چکیده:   (1126 مشاهده)
مقدمه: انگیزه یکی از مهمترین مسائل تاثیرگذار بر پیشرفت تحصیلی است. این مطالعه با هدف بررسی انگیزه تحصیلی و عوامل مرتبط با آن در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بقیه ا...عج انجام شد.
روش: در مطالعه توصیفی- مقطعی حاضر 180 دانشجو به صورت تصادفی انتخاب شدند. پرسشنامه مورد استفاده شامل بخش های اطلاعات دموگرافیک، مقیاس انگیزش تحصیلی و بخش چهار آیتمی مربوط به رضایت از وضعیت رفاهی، آموزشی، آینده شغلی و رشته تحصیلی  بود. p ‹ 0.05 در نظر گرفته شد.
نتایج: دانشجویان شامل 50 دانشجوی پزشکی، 4 دانشجوی داروسازی، 34 دانشجوی پرستاری، 24 دانشجوی اطاق عمل و 43 دانشجوی هوشبری بودند. میانگین سنی شرکت کنندگان در پژوهش 55/1±66/21 بود. همچنین 2/82 درصد مرد، 6/90 درصد مجرد، 1/51 درصد مقطع کارشناسی، 3/93 درصد غیر بورسیه و 3/88 درصد ساکن خوابگاه دانشجویی بودند. میانگین (SD±) برای انگیزش درونی 77/52 (90/13±)، برای انگیزش بیرونی 08/55(07/14±)، برای بی انگیزشی 98/14(32/6 ±) و برای کل انگیزش تحصیلی 84/122(48/29 ±) گزراش شد. انگیزه تحصیلی با در رابطه با سطوح مختلفی سنی، تفاوت آماری معنی داشت (05/0 p) . همچنین انگیزه بیرونی با رضایت از آینده شغلی (20/0 = r)  و رضایت از رشته تحصیلی  (15/0 = r) همبستگی معنی داری نشان داد (05/0 p).
نتیجه گیری: جهت افزایش انگیزه تحصیلی دانشجویان توانمند سازی اساتید در به کارگیری تئوری‌های مختلف انگیزشی و توجه بیشتر به رفاه دانشجویان پیشنهاد می‌شود. تحصیل داشنجویان در رشته مورد علاقه خود و اطمبنان از آینده شغلی میتواند زمینه را برای افزایش میزان موفقیت تحصیلی آنها را فراهم آورد.
واژه‌های کلیدی: انگیزه تحصیلی، عوامل مرتبط، دانشجو، دانشگاه علوم پزشکی
متن کامل [PDF 509 kb]   (1254 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سایر موضوعات
دریافت: 1400/9/21 | پذیرش: 1401/11/27 | انتشار: 1402/1/10


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 16، شماره 1 - ( فروردین-اردیبهشت 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها