:: دوره 15، شماره 4 - ( مهر-آبان 1401 ) ::
جلد 15 شماره 4 صفحات 400-389 برگشت به فهرست نسخه ها
اعتباربخشی الگو مناسب ارزیابی کیفیت برنامه درسی الکترونیکی در آموزش عالی کشور
جهانگیر یاری حاج عطالو 1، یوسف ادیب2 ، زرین دانشور3 ، وحیده اوهانی زنوز3
1- دانشگاه آزاد اسلامی ، jahangiryari17 @ gmail.com
2- دانشگاه تبریز
3- دانشگاه آزاد اسلامی
چکیده:   (846 مشاهده)
چکیده
مقدمه: هدف این پژوهش اعتباربخشی به الکوی مناسب ارزیابی کیفیت برنامه درسی الکترونیکی در آموزش عالی کشور می باشد.
روش کار: به لحاظ شیوه گردآوری داده  از نوع پژوهش های آمیخته ( کیفی_ کمی) اکتشافی متوالی می باشد. با استفاده از  مصاحبه نیمه ساختار یافته، مشارکت کنندگان (متخصصین و اساتید و کارشناسان فعال در حوزه یادگیری الکترونیکی) منتخب با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند در خصوص مدل مناسب ارزیابی کیفیت برنامه درسی نظر دادند که در مصاحبه شماره 20 به اشباع رسید. برای تحلیل داده ها از روش تحلیل مضمون با استفاده از نرم افزار MAXQDA2020 انجام شد. برای تعیین اعتباربخشی، CVR  پرسشنامه طراحی شده از عامل های بدست آمده، توسط مشارکت کنندگان در تحقیق، انجام شد. در بخش کمی با استفاده از روش توصیفی_ پیمایشی 150 نفر نمونه از اساتید و کارشناسان که به روش تصادفی خوشه ای و دانشجویان به روش در دسترس بودن انتخاب و در خصوص الزامات اجرایی مدل پاسخ دادند که آزمون  Tتک نمونه ای برای هر یک از عوامل ضرورت ملزومات فوق الذکر انجام گرفت.
نتایج: برای تحلیل داده ها از روش تحلیل مضمون با استفاده از نرم افزار MAXQDA2020 انجام شد و 8 عامل اصلی ارزشیابی، پداگوژیکی ، سازمانی و مدیریتی، فردی، فناوری و الکترونیکی، محیطی(فراسازمانی،سیاسی،فرهنگی)، یادگیری ، اخلاقی بدست آمد. برای تعیین اعتباربخشی، CVR  پرسشنامه طراحی شده از عامل های بدست آمده، توسط مشارکت کنندگان در تحقیق، اعتبار آن تایید شد و آزمون  Tتک نمونه ای برای هر یک از عوامل ضرورت ملزومات اجرایی را تایید کرد.
نتیجه گیری: بررسی ها نشان داد که الگوی بدست آمده از پژوهش، از اعتبار لازم برای اجرایی شدن در محیط های یادگیری الکترونیکی برخوردار است.
واژه‌های کلیدی: ارزیابی کیفیت برنامه درسی الکترونیکی، اعتبار بخشی، الگوی ارزیابی
متن کامل [PDF 551 kb]   (1305 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی کيفی | موضوع مقاله: رویکردهای جدید در طراحی برنامه درسی
دریافت: 1400/10/28 | پذیرش: 1401/4/12 | انتشار: 1401/7/10


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 15، شماره 4 - ( مهر-آبان 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها