:: دوره 6، شماره 2 - ( تابستان 1392 ) ::
جلد 6 شماره 2 صفحات 89-93 برگشت به فهرست نسخه ها
عوامل موثر بر یادگیری الکترونیکی
سعید هداوند1، علیرضا کاشانچی
1- گروه مدیریت آموزشی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران ، hadvand@sairan.ir
چکیده:   (15460 مشاهده)

اهداف: تأکید بر یادگیری مستمر کارکنان از راه‌های مناسب برای کسب مزیت رقابتی پایدار است. در وضعیت رقابتی و مبتنی بر میزان هزینه به فایده، یادگیری الکترونیکی بهترین گزینه است. هدف پژوهش حاضر، بررسی عوامل فردی، شغلی، سازمانی و آموزشی و تعیین میزان تاثیرگذاری آنها بر یادگیری‌های الکترونیکی بود.

روش‌ها: این پژوهش توصیفی- تحلیلی در کارکنان صنایع ارتباطی پایاگستر که طی سال‌های 90-1389 تحت پوشش آموزش‌های الکترونیکی قرار گرفتند انجام شد. 201 نفر به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده برای پژوهش انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسش‌نامه محقق‌ساخته 2بخشی استفاده شد. برای تحلیل داده‌های گردآوری‌شده از نرم‌افزار SPSS 18 و روش تحلیلی عامل اکتشافی به عنوان روش تحلیل چندمتغیره و وابسته بهره گرفته شد.

یافته‌ها: مهم‌ترین متغیر تاثیرگذار بر یادگیری‌های الکترونیکی از دیدگاه کارکنان، اعتقاد به آموزش مداوم و کم‌اهمیت‌ترین متغیر، ارایه گواهینامه آموزشی بود. حمایت مدیریت از آموزش الکترونیکی و کاربری آسان دوره‌ها دارای بیشترین بار عاملی (967/0) و توجه به ویژگی‌های سازمان و کارکنان در تدوین دوره‌ها دارای کمترین بار عاملی (504/0) بود. 4 عامل اصلی در مجموع 92/69% واریانس کل را تبیین کردند.

نتیجه‌گیری: عوامل فردی، شغلی، سازمانی و آموزشی بر یادگیری الکترونیکی موثر است.

واژه‌های کلیدی: آموزش تحت شبکه، یادگیری الکترونیکی، اثربخشی آموزشی
متن کامل [PDF 745 kb]   (4148 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: نظریه­‌های یادگیری و آموزش در علوم پزشکی
دریافت: 1391/6/21 | پذیرش: 1392/5/12 | انتشار: 1392/5/12


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 2 - ( تابستان 1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها