[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 17، شماره 3 - ( مرداد-شهریور 1403 ) ::
جلد 17 شماره 3 صفحات 307-297 برگشت به فهرست نسخه ها
ارتقاء خودسامان دهی درمحیط شبکه‌های اجتماعی مجازی با کاربست مدل آموزش تفکر
حسین مرادی مخلص1 ، جمشید حیدری2 ، مرتضی شاه مرادی3
1- دانشگاه بوعلی سینا ، moradimokhles@basu.ac.ir
2- دانشگاه علامه طباطبایی
3- دانشگاه سیدجمال الدین اسدآبادی
چکیده:   (1120 مشاهده)
مقدمه: خودسامان دهی ظرفیت مناسبی جهت تعدیل افکار و احساسات حاکم بر رفتار انسان‌ها است. آموزش تفکر می‌تواند زمینه­ی ایجاد و توسعه‌ی خود­سامان دهی در ابعاد یادگیری، انگیزشی، مذهبی و دوستی را فراهم نماید. هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر مدل آموزش تفکر بر خودسامان دهی نوجوانان در شبکه اجتماعی مجازی بود.
 روش‌ها: پژوهش حاضر از نوع شبه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون ـ پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش 985 نفر بودند و شامل پسران و دختران 15 ـ 12 ساله شهرستان اسدآباد بودند که به گوشی موبایل (همراه با نرم‌افزارهای شبکه اجتماعی مجازی سروش) دسترسی داشتند. نمونه آماری پژوهش شامل 82 دانش‌آموز بودند که از طریق نمونه­ گیری داوطلبانه انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها، پرسشنامه خودسامان دهی محقق ساخته با 18 گویه بود. روایی ابزار توسط متخصصان تأیید و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ 70/0 محاسبه شد. آزمودنی‌های پژوهش به‌صورت تصادفی در گروه‌های آزمایش و کنترل (هر گروه 41 نفر) گمارده شدند و سپس پروتکل مدل آموزش تفکر به مدت 6 جلسه 75 دقیقه‌ای در گروه آزمایش با مؤلفه‌های خود در دو بعد آموزش زبان و آموزش تفکر اجرا شد. گروه کنترل نیز در مدت 6 جلسه به روش سخنرانی محتوای خودسامان دهی را دریافت نمودند. داده¬های پژوهش با استفاده از آزمون t مستقل مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت.
 یافته‌ها: پژوهش نشان داد که کاربست مدل آموزش تفکر در گروه آزمایش موجب ارتقاء خودسامان دهی یادگیری، انگیزشی، مذهبی و دوستی فراگیران درمحیط شبکه‌های مجازی اجتماعی می‌شود (05/0P<).
نتیجه‌گیری: طراحی و کاربندی مدل آموزش تفکر در کنار سایر روش‌های می‌تواند منجر به نتایج مفیدی در بهبود خودسامان دهی شود.
 
واژه‌های کلیدی: خودسامان دهی، شبکه اجتماعی مجازی، مدل آموزش تفکر
متن کامل [PDF 546 kb]   (243 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: رویکردهای جدید در طراحی برنامه درسی
دریافت: 1401/9/13 | پذیرش: 1401/11/21 | انتشار: 1403/4/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Moradimokhles H, Heydari J, Shahmoradi M. Improving self-organization in the environment of virtual social networks by applying the thinking education model. Educ Strategy Med Sci 2024; 17 (3) :297-307
URL: http://edcbmj.ir/article-1-3089-fa.html

مرادی مخلص حسین، حیدری جمشید، شاه مرادی مرتضی. ارتقاء خودسامان دهی درمحیط شبکه‌های اجتماعی مجازی با کاربست مدل آموزش تفکر. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1403; 17 (3) :297-307

URL: http://edcbmj.ir/article-1-3089-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 17، شماره 3 - ( مرداد-شهریور 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4714