[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 17، شماره 3 - ( مرداد-شهریور 1403 ) ::
جلد 17 شماره 3 صفحات 330-319 برگشت به فهرست نسخه ها
پیش بینی انطباق‌پذیری مسیرشغلی بر اساس سواد دیجیتال، هوش هیجانی و رفتارهای پیشتازانۀ مسیرشغلی در دانشجویان
مرضیه ملکیها
دانشگاه حضرت معصومه (س) ، Dr.M.Malekiha@gmail.com
چکیده:   (1619 مشاهده)
مقدمه: هدایت و پیشبرد مسیرشغلی در قرن 21 با ساختارهای دایمادر حال تغییر با پیچیدگی‌های خاصی همراه است. انطباق‌‌پذیری مسیرشغلی یکی از توانایی های است که برای طراحی، پیشبرد و موفقیت در مسیرشغلی نقش مؤثری دارد. لذا پژوهش حاضر با هدف پیش بینی انطباق‌پذیری مسیرشغلی بر اساس سواد دیجیتال، هوش هیجانی و رفتارهای پیشتازانۀ مسیرشغلی در دانشجویان انجام شد.جامعۀ پژوهش شامل کلیۀ دانشجویان مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور شهر قم در سال تحصیلی 1401-1402 بود. از این جامعه تعداد 150 نفر از دانشجویانی که داوطلب شرکت در مطالعه بودند انتخاب و پرسشنامه‌های پژوهش در بین آنها توزیع گردید. در این مطالعه جهت گردآوری اطلاعات از پرسشنامه ویژگی‌های دموگرافیک، مقیاس انطباق‌پذیری مسیرشغلی (ساویکاس و پروفلی، 2012)،‌ پرسشنامه سواد دیجیتال (فیروزجاه و همکاران، 1395)، پرسشنامه هوش هیجانی (پیترایدز و فارنهایم،2000) و پرسشنامه رفتارهای پیشتازانۀ مسیر شغلی (استرواس و همکاران، 2000) استفاده شد. در این مطالعه جهت تحلیل داده‌ها از نرم افزار آماری اس.پی.اس.اس نسخه 25 و محاسبه شاخص‌های آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و آماراستنباطی (ضریب همبستگی و تحلیل رگرسیون) تحلیل شد.
نتایج: بین انطباق‌پذیری مسیرشغلی و سواد دیجیتال (56/0=r، 01/0>P)، هوش هیجانی (21/0=r، 05/0>P) و رفتارهای پیشتازانۀ مسیرشغلی (48/0=r، 01/0>P) همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد همچنین نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد که  40درصد از واریانس انطباق‌پذیری مسیرشغلی بواسطۀ سه متغیر سواد دیجیتال،رفتارهای پیشتازانۀ مسیرشغلی و هوش هیجانی قابل تبیین است.
نتیجه گیری: انطباق‌پذیری مسیرشغلی از جمله توانایی‌هایی است که نقش موثری در مدیریت و هدایت مسیرشغلی ایفا می‌کند لذا شناسایی و توسعۀ مهارت‌هایی که ارتقاء دهندۀ سطح این توانایی در افراد است حایز اهمیت بوده و نقش بسزایی در مسیرشغلی افراد  ایفا می‌کند.
 
واژه‌های کلیدی: انطباق‌پذیری مسیرشغلی، سواد دیجیتال، رفتارهای پیشتازانه، هوش هیجانی، دانشجویان
متن کامل [DOC 645 kb]   (554 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سایر موضوعات
دریافت: 1402/3/18 | پذیرش: 1402/10/9 | انتشار: 1403/4/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Malekiha M. Predicting the career adaptability based on digital literacy, emotional intelligence and career proactive behaviors in students. Educ Strategy Med Sci 2024; 17 (3) :319-330
URL: http://edcbmj.ir/article-1-3167-fa.html

ملکیها مرضیه. پیش بینی انطباق‌پذیری مسیرشغلی بر اساس سواد دیجیتال، هوش هیجانی و رفتارهای پیشتازانۀ مسیرشغلی در دانشجویان. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1403; 17 (3) :319-330

URL: http://edcbmj.ir/article-1-3167-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 17، شماره 3 - ( مرداد-شهریور 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4714