مقدمه: هدایت و پیشبرد مسیرشغلی در قرن 21 با ساختارهای دایمادر حال تغییر با پیچیدگیهای خاصی همراه است. انطباقپذیری مسیرشغلی یکی از توانایی های است که برای طراحی، پیشبرد و موفقیت در مسیرشغلی نقش مؤثری دارد. لذا پژوهش حاضر با هدف پیش بینی انطباقپذیری مسیرشغلی بر اساس سواد دیجیتال، هوش هیجانی و رفتارهای پیشتازانۀ مسیرشغلی در دانشجویان انجام شد.جامعۀ پژوهش شامل کلیۀ دانشجویان مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور شهر قم در سال تحصیلی 1401-1402 بود. از این جامعه تعداد 150 نفر از دانشجویانی که داوطلب شرکت در مطالعه بودند انتخاب و پرسشنامههای پژوهش در بین آنها توزیع گردید. در این مطالعه جهت گردآوری اطلاعات از پرسشنامه ویژگیهای دموگرافیک، مقیاس انطباقپذیری مسیرشغلی (ساویکاس و پروفلی، 2012)، پرسشنامه سواد دیجیتال (فیروزجاه و همکاران، 1395)، پرسشنامه هوش هیجانی (پیترایدز و فارنهایم،2000) و پرسشنامه رفتارهای پیشتازانۀ مسیر شغلی (استرواس و همکاران، 2000) استفاده شد. در این مطالعه جهت تحلیل دادهها از نرم افزار آماری اس.پی.اس.اس نسخه 25 و محاسبه شاخصهای آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و آماراستنباطی (ضریب همبستگی و تحلیل رگرسیون) تحلیل شد. نتایج: بین انطباقپذیری مسیرشغلی و سواد دیجیتال (56/0=r، 01/0>P)، هوش هیجانی (21/0=r، 05/0>P) و رفتارهای پیشتازانۀ مسیرشغلی (48/0=r، 01/0>P)همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد همچنین نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد که 40درصد از واریانس انطباقپذیری مسیرشغلی بواسطۀ سه متغیر سواد دیجیتال،رفتارهای پیشتازانۀ مسیرشغلی و هوش هیجانی قابل تبیین است. نتیجه گیری: انطباقپذیری مسیرشغلی از جمله تواناییهایی است که نقش موثری در مدیریت و هدایت مسیرشغلی ایفا میکند لذا شناسایی و توسعۀ مهارتهایی که ارتقاء دهندۀ سطح این توانایی در افراد است حایز اهمیت بوده و نقش بسزایی در مسیرشغلی افراد ایفا میکند.
Malekiha M. Predicting the career adaptability based on digital literacy, emotional intelligence and career proactive behaviors in students. Educ Strategy Med Sci 2024; 17 (3) :319-330 URL: http://edcbmj.ir/article-1-3167-fa.html
ملکیها مرضیه. پیش بینی انطباقپذیری مسیرشغلی بر اساس سواد دیجیتال، هوش هیجانی و رفتارهای پیشتازانۀ مسیرشغلی در دانشجویان. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1403; 17 (3) :319-330