1- گروه مدیریت صنعتی، دانشکده علوم انسانی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران ، mkhajeh2232@gmail.com
چکیده: (19564 مشاهده)
اهداف: نظام آموزش عالی هر کشور، نقش اصلی در توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را بر عهده دارد. هدف از انجام این پژوهش، تعیین امتیاز خودارزیابی عملکرد در دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم براساس مدل تعالی سازمانی EFQM بود.
روشها: در این مطالعه توصیفی- مقطعی، 207 نفر از مدیران، کارشناسان و اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم در سال 1390 با روش نمونهگیری تصادفی طبقهبندیشده انتخاب شدند. از پرسشنامه تعالی سازمانی EFQM تعدیلشده برای جمعآوری دادهها استفاده شد. پردازش و تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS 16 و آزمون T استودنت استفاده شد.
یافتهها: میانگین امتیاز خودارزیابی دانشگاه در حوزه توانمندسازها 229 و در حوزه نتایج 233 بود. بیشترین امتیاز کسبشده در حوزه توانمندسازها مربوط به معیار رهبری (22/2±80/4) و کمترین امتیاز مربوط به معیار خط مشی و استراتژی (18/2±41/4) بود. معیارهای نتایج جامعه بیشترین (28/2±08/5) و نتایج کارکنان کمترین (18/2±10/4) امتیاز حوزه نتایج را کسب کردند.
نتیجهگیری: از نظر مدیران، اعضای هیات علمی و کارشناسان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم 462 از 1000 امتیاز ممکن مدل تعالی سازمانی EFQM را بهدست میآورد و از نظر تعالی سازمانی در وضعیت متوسط ولی مطلوب قرار دارد.
Khajeh M., Salami H.. Performance evaluation of Islamic Azad University, Qom branch, using the EFQM organizational excellence model. Educ Strategy Med Sci 2013; 6 (1) :43-48 URL: http://edcbmj.ir/article-1-323-fa.html
خواجه مصطفی، سلامی هادی. ارزیابی عملکرد دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قم، با استفاده از مدل تعالی سازمانی EFQM. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1392; 6 (1) :43-48