[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 17، شماره 5 - ( آذر-دی 1403 ) ::
جلد 17 شماره 5 صفحات 100-89 برگشت به فهرست نسخه ها
سازوکارهای توسعه عدالت آموزشی مبتنی بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
علی زینالی ، غفار تاری1 ، هوشنگ تقی زاده2
1- دانشگاه ، ghaffartari@iau.ir
2- دانشگاه آزاد واحد بناب
چکیده:   (549 مشاهده)
مقدمه: عدالت آموزشی یکی از اساسی‌ترین جنبه­های عدالت در سطح جامه است که همه حوزه‌های آموزشی بالاتر را دچار تحول کرده و زمینه بروز استعدادها و توانمندی­ها را در سطح جامعه فراهم می‌کند. بر این اساس پژوهش حاضر  با هدف شناسایی سازوکارهای توسعه عدالت آموزشی مبتنی بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش انجام شد.
روش‌ها: پژوهش حاضر از منظر هدف، کاربردی و دارای رویکرد کیفی، در قالب پارادایم تفسیری است. برای تحلیل داده‌های به دست آمده، از راهبرد تحلیل مضمون استفاده ‌شده است. جامعه پژوهش، جامعه آماری تحقیق حاضر نیز شامل 15 نفر از خبرگان دانشگاهی و مدیران آموزش و پرورش و مدیران مدارس بود که به صورت هدفمند مبتنی بر اشباع نظری انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها، مصاحبه‌های نیمه­ ساختار یافته بود. برای اعتبارسنجی مدل پژوهش از دو راهبرد بازبینی خارجی و تکثرگرایی استفاده شد.
یافته‌ها: یافته­های پژوهش نشان داد که پنج مضمون اصلی و پانزده مضمون سازمان دهنده و هفتاد و چهار مضمون پایه بر توسعه عدالت آموزشی مبتنی بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش موثر است.
نتیجه‌گیری: توسعه عدالت آموزشی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بر اساس نتایج به دست آمده دارای پنج مضمون توزیع مناسب تجهیزات و منابع(تجهیزات فیزیکی، تخصیص و تجهیزات آموزشی، توزیع منابع انسانی باکیفیت و ماهر، منابع مالی)؛ شفافیت در عملکرد(وضوح اطلاعات، صحت اطلاعات)؛ توانمندسازی معلمان(انگیزش کارکنان/معلمان، موثر بودن، آموزش معلمان)؛ حرفه­ای گرایی معلمان(ویژگی­های فردی، تنوع مهارت، مهارت ارتباطی معلمان)؛ رفتار عادلانه در کلاس(ادراک عدالت از سوی دانش‌آموزان، برابری) است.
 
واژه‌های کلیدی: عدالت، عدالت آموزشی، سند تحول بنیادین، آموزش و پرورش
متن کامل [PDF 626 kb]   (347 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی کيفی | موضوع مقاله: سایر موضوعات
دریافت: 1403/6/27 | پذیرش: 1403/8/28 | انتشار: 1403/9/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

zeynali A, tari G, TaghiZadeh H. Mechanisms for the development of educational justice based on the fundamental transformation of education. Educ Strategy Med Sci 2024; 17 (5) :89-100
URL: http://edcbmj.ir/article-1-3307-fa.html

زینالی علی، تاری غفار، تقی زاده هوشنگ. سازوکارهای توسعه عدالت آموزشی مبتنی بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1403; 17 (5) :89-100

URL: http://edcbmj.ir/article-1-3307-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 17، شماره 5 - ( آذر-دی 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4714